maandag 19 januari 2009

Volksverlakkerij...

Eender wat er in Antwerpen gebeurd of voorgesteld wordt, met een inwonersaantal van een half miljoen mensen, zullen er altijd voor- en tegenstanders zijn, én mensen die aan de zijlijn blijven staan. Er wordt een voorstel gedaan om het stadspark te hernieuwen, en lap, nog voor het in de pers verschijnt is er al een actiegroep die tegen is. Het is oorlog in de Gazastrook en nog nooit is het zo druk geweest op de blogs van zowel AEL als Joods Actueel. Groen! spreekt zich uit voor Palestina en (sommige) Open VLD-mandatarissen kiezen de kant van Israel. Men spreekt de wens uit een nieuw ultramodern ziekenhuis te bouwen in Antwerpen-Noord, en, inderdaad, alweer een actiegroep.
Allen met hun eigen activisten, militanten en, uiteraard, website. Op geen enkele van deze sites vindt je objectieve informatie, want iedereen legt zijn zaak natuurlijk in z'n eigen voordeel uit.
Eén van de koplopers van al die actiegroepen is "Ademloos". Ze proberen minstens 50.000 handtekeningen te verzamelen om alzo een volksraadpleging over de Oosterweelverbinding af te dwingen. Niets aan de hand, zou je zeggen, België is een democratisch land, er is (gelukkig) vrije meningsuiting. Alhoewel, niets aan de hand? Die volksraadpleging is een middel voor hen, maar zeker geen doel. Het doel is de bouw van de Oosterweelverbinding tot elke prijs te verhinderen. Ook op dat punt is België een democratisch land en... juist.
Waar ik mij mateloos aan erger en soms ook kwaad kan in maken is de manier waarop. Aangezien de redactie op de Steenhouwersvest is en ik regelmatig de Hoogstraat passeer voel ik mij bijna een slachtoffer van "stalking". Terhoogte van het kleuterpoppentheater "'t Bengeltje" staat regelmatig een activiste van "Ademloos". Minstens vijf maal per maand wordt ik aangesproken door een Nederlandse dame van middelbare leeftijd (blijkbaar hebben de Nederlanders reeds last van een Oosterweelverbinding die nog niet bestaat).
Met een Nederlandse kopstem gaat het dan zo: "Mijnheer, U bent toch ook tegen die lelijke brug die ze hier boven de stad gaan bouwen? Als U in Antwerpen woont kan U onze petitie tekenen. Woont U niet in Antwerpen? Geen probleem, hoor, dan geeft U maar een adres op in Antwerpen. Niemand die daar om maalt."
Wel, mevrouw, ik "maal" daar wel om. Ik wil niet aangesproken worden door een Nederlandse die mij vertelt wat er met mijn stad moet gebeuren. Ik wil niet aangezet worden tot schriftvervalsing. Ik heb met U en gans Uw actie geen "reet" te maken.
En ik hoop van harte dat later de stemmentellers er ook om "malen" en perfect nakijken wat echt en wat vals is. Want wat U doet mevrouw, noemen wij in Antwerpen gewoon "crimineel". Ik weet niet welke term ze daar over de Moerdijk voor gebruiken...maar ik raad U aan Uw praktijken daar verder te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten