woensdag 14 januari 2009

Sociaal huren...

Veel huurders van sociale woningen moeten sinds 1 januari een hogere huurprijs betalen, soms zelfs tot 200 euro meer dan vroeger. De forse stijging, die zo’n 140.000 gezinnen zou treffen, is een gevolg van de nieuwe Vlaamse huurwet, schrijft Gazet van Antwerpen.
In de nieuwe wet staan nieuwe regels voor de berekening van de huurprijs. Zo wordt rekening gehouden met de marktwaarde én het gezinsinkomen."Voor mensen met een hoger inkomen zal de huurprijs daardoor stijgen", geeft minister van Wonen Marino Keulen (Open VLD) toe. "De lage inkomens blijven echter buiten schot. Voor hen zal de huurprijs zelfs dalen."De nieuwe wet viseert dus vooral de betere verdieners die in feite kunnen huren op de privémarkt. Volgens de huisvestingsmaatschappijen hebben die mensen eigenlijk jarenlang te weinig betaald voor hun woning.De bewoners van sociale woonwijken zelf klagen dan weer omdat de betere verdieners zouden vertrekken. "Uiteindelijk wonen er in sociale woonwijken dan alleen nog maar mensen met grote geldzorgen", klinkt het.

Ik heb ooit iemand van zo’n "sociale" huisvestingsmaatschappij horen zeggen, "wij zijn reeds lang niet meer met het sociale bezig, de huur op tijd ontvangen is het enige wat telt". Dat er veel mensen wonen die in feite perfect een woning in de privé kunnen huren dat klopt.

Sommige appartementen blijven zelfs leeg staan omdat de eigenaar in het buitenland woont maar een postbusadres nodig heeft of omdat de eigenaar de helft van het jaar in zijn buitenverblijf in Spanje zit. Ook ken ik een handelaar die bij zijn minnares in een sociale woning woont terwijl zijn officieel adres op zijn zaak staat. Dat zijn toestanden waar ik me vragen bij stel. Er zijn genoeg gezinnen die wachten op een "sociale woning".

Nu hoor je mij niet zeggen dat mensen met meer geld moeten vertrekken uit "sociale" woonwijken. Ik wil niet dat er opnieuw getto’s van "probleemgevallen" komen zoals dat in de jaren zeventig het geval was. Maar de huur ineens verhogen met zomaar 200 euro lijkt me ook niet echt "sociaal" te noemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten