zondag 4 januari 2009

Dit kan echt niet meer....

In m'n "Woord van de redactie" heb ik het eergisteren nog geschreven: Ik vraag me af hoeveel "echte" Palestijnen er bij de relschoppers zaten op oudejaarsdag. Ik ben er nu quasi zeker van dat het er bitter weinig waren. Uiteraard, en dat was te verwachten, trekt de AEL haar handen af van de rellen. Veel kabaal maken zonder verantwoordelijkheid op te nemen is toch veel gemakkelijker dan toe te geven dat je fout geweest bent. Tenslotte ben je hier "gast" en "gasten" mogen alles of wordt alles vergeven.
Dat de Joodse gemeenschap in Antwerpen zich aangevallen voelde en, zoals gewoonlijk, klacht zou neerleggen bij het Centrum voor gelijkheid van kansen was eveneens zo voorspelbaar als dat het deze week nog zal sneeuwen.Laat vandaag in de diamantwijk een scheet, en je hebt ook een klacht aan je broek. En de reactie van de AEL "Mijn naam is haas, ik weet van niks" was al even voorspelbaar.
Maar wat er gisteren op de Groenplaats gebeurt is, andermaal rellen met en vernielingen door Arabische jongeren, kon zelfs een kind voorspellen. Alleen..... de opperkeizer van Antwerpen, Patrick Janssens en zijn politiekorps niet. Heeft onze burgervader nu echt "stront in zijn ogen" of tellen alleen het aantal naamstemmen van een bepaalde bevolkingsgroep bij de volgende gemeenteverkiezingen?
Idem dito bij de lokale politie. Als gewezen collega kan ik beamen dat er in het Antwerpse officierenkorps méér dan bekwame mensen zitten. Hebben die allemaal last van nieuwjaarsblues? Is het sinds het afschaffen van de rijkswacht zo belangrijk geworden om "goed" te staan met de plaatselijke burgermeester, ondanks alles?
Ik ben zeker geen fan van populisten zoals Jurgen Verstrepen, en meer dan waarschijnlijk heeft hij gebruik gemaakt van een goede voorzet om te scoren, maar dit maal moet ik hem gelijk geven. De manifestatie van vandaag moet inderdaad verboden worden. Jammer voor die brave huismoeders die willen ijveren voor een onmogelijke vrede in de Gazastrook, maar... en dit is een voorspelling van mij persoonlijk: Andermaal zullen er, en ik noem ze in dit "Woord van de redactie", omdat ik mij hier toch niet aan de journalistieke regels hoef te houden, allochtone werkschuwe, krapuleuze, en enkel op ambras uit zijnde jongeren profiteren om kabaal te schoppen, vernielingen aan te richten, mensen te intimideren, enz... . Hoe kun je anders jongeren noemen die andermans eigendom zomaar vernielen? Hoe kun je anders jongeren noemen die hun heldendaden enkel gemaskerd en in bende durven uitvoeren? Hoe kun je anders jongeren noemen die een paar politieagenten, wiens familie zit te wachten aan de oudejaarsdis, het ziekenhuis in kloppen? Hoe kun je anders jongeren noemen die de modale werkman, die zijn leven lang gewerkt heeft, zijn autootje in de vernieling trappen?
En hoe zullen ze nadien andermaal verschoond worden: "Mijnheer, echt waar, ze voelen zich uitgesloten, vinden moeilijk werk, hebben last van racisme, vervelen zich omdat ze zo weinig te doen hebben, enz..., geloof mij, mijnheer, echt waar. Maar wij, mijnheer, echt waar, hebben daar niets mee te maken."
Het wordt echt tijd dat er verandering komt, dat er minder eieren onder hun gat gelegd worden, dat "diversiteit" niet alleen in één richting werkt, dat men, indien men Antwerpenaar wil beschouwd worden, men zich ook als Antwerpenaar gedraagt, want dit kan echt niet meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten