donderdag 22 januari 2009

Men kan geen omelet bakken zonder eieren te breken...

Sinds de milleniumviering is de skyline van Londen grondig veranderd. Sinds het permanente reuzenrad daar staat zien de toeristische folders en foto's er heel anders uit. Het reuzenrad is dan ook één van de attracties van Londen geworden. Honderdduizenden bezoekers komen er op af en ondanks alle protest in het begin, is het rad een goudmijn voor de plaatselijke horeca en middenstand in het algemeen. Want toeristen betekent overnachten, eten en drinken, uitgaan, kortom geld op doen. En welke stad zou daar neen tegen zeggen.

Sinds de kerstperiode staat er in Antwerpen ook een reuzenrad, zij het tijdelijk, normaal tot 31 januari 2009. Maar... de eigenaar staat er niet afkerig tegen om, indien enigzins mogelijk, het rad permanent te laten staan op de Antwerpse kaaien. Deze week nog wil hij daar over onderhandelen met het Antwerpse stadbestuur.

Een slechte zaak? Ik denk het niet. Op de korte tijd dat het rad in Antwerpen staat heeft het meer dan 40.000 bezoekers ontvangen, waaronder een massa toeristen. En die toeristen, inderdaad, die overnachten, eten en drinken en doen geld op bij de plaatselijke middenstand. Het rad is van ver zichtbaar en vormt zo een aantrekkingspool, en... indien men het Steen een kindvriendelijke bestemming wil geven is een reuzenrad op die plaats een leuke bijkomstigheid. Rivier- en andere cruiseschepen die aanleggen aan de terminal zitten direct in feeststemming. Ook in de skyline zou het niet misstaan.

Aan de andere kant is Antwerpen natuurlijk oerconservatief. Kijk maar naar de actiegroepen tegen de heraanleg van het stadspark en tegen de geplande Oosterweelverbinding. Als het aan sommige mensen zou liggen, liepen we hier nog gekleed in dierenhuiden en leefden we nog van jacht en visvangst.

Ik vrees een beetje dat het met een eventueel vast reuzenrad op de kaaien dezelfde weg op gaat. Toen ik gisteren een visje uitwierp waren er onmiddellijk reactie's van de omwonenden in de aard van : "Dan laat ik het in brand steken", " Ik slijp het in stukken", "Ze kijken binnen in mijn living", "Ik heb last van het licht", enz..., terwijl simpele glasgordijnen het probleem kunnen oplossen.

Ik kan mij voorstellen dat er bij de bouw van de Kennedytunnel ook bezwaren waren, zoals die er zullen geweest zijn bij de demping van de Zuiderdokken, de heraanleg van de Leien, de bouw van het Vlinderpaleis, enz...

Maar het is nu eenmaal zo dat men geen omelet kan bakken zonder eieren te breken...

3 opmerkingen:

  1. Wel ik ben één van die Antwerpenaren uit de oertijd, het Reuzenrad met de Kerstperiode was oké, maar nu..........mag het voor mij verdwijnen. Wij kunnen het van in onze living voor een groot stuk zien staan, last hebben we er niet van, geen licht dat binnen schijnt ofzo, en toch vind ik dat het beter verdwijnt, het past gewoon niet in het zicht van onze skyline, sorry.......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf erbij dat de mensen conservatief blijven.Het zal altijd ten goede komen voor de Stad. Maar ja daar denken de mensen niet over na of ze kunnen niet denken.Voor mij mag het blijven. Serge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf denk ik terug aan de tijd dat het nieuwe justitiepaleis werd gebouwd. Een golf van afkeuring trok toen ook over de (conservatieve) stad, alsof dat oude, door uitlaatgassen verweerde paleis zoveel leuker oogde of een meerwaarde bood.

    Ook ik was toen niet te spreken over dat nieuwe speldekussen, dat voorgoed de skyline van 't Stad zou verwoesten, pardon, veranderen.

    Ondertussen zijn we alweer een paar jaartjes verder en ben ik ertoe gekomen het Vlinderpaleis in mijn hart te sluiten als onderdeel van het Antwerpse patrimonium. Het heeft tijd gekost, ook voor mij, maar het is toch maar een architecturaal hoogstandje, waar we met recht en reden fier op mogen zijn.

    Ik volg onze hoofdredacteur in deze volledig. We kunnen inderdaad de parallel met London gerust doortrekken naar onze koekenstad. En verweer, dat mag er gerust zijn, dat hoort ook zo in een democratie. De toekomst zal evenwel uitwijzen dat zoals zo vaak dat verweer ingegeven werd door de aloude en oh zo menselijke angst voor verandering, voor wat nieuw is.

    Laat maar komen, dat rad, of beter, laat maar blijven.

    BeantwoordenVerwijderen