vrijdag 4 december 2009

Sociaal wonen...


Neen, ik ga niet blijven doorbomen over armoede in Antwerpen en ook niet over de Woonhaven of het al dan niet krijgen van een sociale woning als je ex-dakloze bent, maar... die twee opiniestukken hebben blijkbaar wel wat losgemaakt bij de lezers, en dan hoor je al eens iets nadien. En dat "iets" wil ik met jullie delen, voor we morgen een ander onderwerp aankaarten.
Net achter de hoek waar onze redactie zit, ligt een prachtige sociale woonwijk in de Korte Ridderstraat. Op Sint-Andries dus, de parochie van miserie. Prachtige woningen in een woonerf, met een grote binnenkoer, mooi van architectuur, rustig gelegen en met een goede sociale mix van bewoners. Sint-Andries is dan ook iets speciaal, een dorp in de stad, waar de mensen elkaar nog kennen en begroeten.
Enfin, als ik als minderbedeelde de keuze heb om in de klauwen van een huisjesmelker te vallen of in de Korte Ridderstraat te wonen, dan zou mijn keuze gauw gemaakt zijn. Er komen daar dan ook praktisch geen woningen vrij, en indien er al één vrij komt is ze binnen de maand verhuurd en bewoond. De vraag is dus vele malen groter dan het aanbod.
Maar..., behoren alle bewoners wel tot de doelgroep? Als je je ganse leven als zelfstandige gouden zaken gedaan hebt, met een Mercedes SEL in de garage staat en zes maal per jaar verre en dure vakantiereizen maakt, denk ik niet dat je, wanneer de verdeling eerlijk gaat, recht hebt op een sociale woning. Daarmee vermoed ik sterk dat er geen essentieel tekort is aan sociale woningen, maar dat de woningen verkeerd verdeeld zijn. Mocht men in Antwerpen alle mensen die geen recht hebben op een sociale woning en er toch een bewonen laten verhuizen, dan zijn er meer dan sociale woningen genoeg.
En dan durft men te beweren dat onze politici niet meer aan sociaal dienstbetoon doen. Bullshit!! Op deze manier is Woonhaven geen sociaal woonbureel meer, maar een keihard, naar centen loerend bedrijf dat dikke winsten wil maken.

1 opmerking:

  1. Debusschere Lilianne4 december 2009 om 01:04

    Ik vraag me soms af of die mensen goed kunnen slapen zenne. Al dat achter geloten deuren gedoe om ziek van te worden. Vooral als je ziet in wat voor huisjes gezinnen moeten wonen, waar d electricteit nog van voor de oorlog is gelegd,. Het water van de muren loopt zodat je met een borstel het haar van de muur kan borstelen. Gewoonweg schandalig is dit. We mogen het dan nog goed hebben in België zoals vaak word gezegd, ik vind het maar een apenland hoor, als ik ooit de kans krijg hier weg te gaan dan twijfel ik geen ogenblik.

    BeantwoordenVerwijderen