zondag 13 december 2009

De Leien: Waar zit eigenlijk het probleem...



Alle Vlaamse investeringen in Antwerpen lijken stil te liggen. Blijkbaar is de regering niet van plan om nog beslissingen over infrastructuurprojecten goed te keuren voor februari, wanneer we weten of de Raad van State het BAM-tracé voor de Oosterweelverbinding definitief naar de prullenmand verwijst.

Voor een deel begrijpen we die houding van minister-president Kris Peeters wel. De tol van de Oosterweelverbinding werd in het verleden gezien als de melkkoe voor alle andere projecten van het Masterplan voor de mobiliteit: de tweede fase van de heraanleg van de Leien, de tramverlengingen, de Groene Singel, de renovatie van sluizen en bruggen... Maar die visie is allang achterhaald door de financiële realiteit en de marktprijzen. Je kan mensen niet elke keer een half maandloon laten betalen aan de tolpoort.

We willen eventueel nog wel begrijpen dat een aantal projecten even wordt bevroren. Maar dat die strategie ook van toepassing is op de Leien, dat snappen we niet. De boulevard in het hart van ’t Stad ligt er nu al enkele jaren half afgewerkt bij. Die tweede fase moet er hoe dan ook komen. Het plan is klaar, inclusief een architecturaal prachtig ontwerp voor het nieuwe Operaplein. En de principiele beslissing om het licht op groen te zetten is op 15 mei door de vorige Vlaamse regering genomen. Waarom dan nog wachten?

Is het probleem misschien dat die tweede fase van de Leien is ingekapseld in Brabo II? Dat deel van het Masterplan behelst ook de aanleg van de tramlijnen naar Ekeren en op het Eilandje, een stokpaardje van de sp.a. En het is geen geheim dat er momenteel nogal wat haren in de boter zitten tussen die partij en de andere partners binnen de coalitie.

Als daar inderdaad de knoop zit, dan moeten de beslissingen over de tramlijnen maar worden losgekoppeld van die over de Leien. Antwerpen verdient geen scenario zoals dat van de ’tijdelijke’ noodbrug, die de verticale hoofdverkeersader 34 jaar heeft ontsierd.

Drie ministers hebben in dit dossier de sleutels in handen. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits en haar chef Kris Peeters (allebei CD&V) hebben de goedkeuring op 15 mei zelf mee ondertekend, dus aan hen zou het niet mogen liggen.

En minister van Ruimtelijke Ordening en Begroting Philippe Muyters (N-VA) is zelf Antwerpenaar in hart en nieren, net als zijn partijvoorzitter Bart De Wever. Politiek staan dus alle sterren gunstig. Waar zit dan eigenlijk het probleem?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten