zondag 6 december 2009

Armée mexicaine....

Ik heb het er in één van de vorige bijdragen al eens over gehad dat bepaalde dames in Antwerpen, die vooral aan te treffen zijn op de De Keyzerlei, graag een mondje frans spreken, of althans een taaltje dat voor frans moet doorgaan. Ik ben er zeker van dat deze dames, wanneer zij het zouden hebben over de Antwerpse politie, zouden spreken over het "armée mexicaine". Een term die gebruikt wordt om legers of korpsen te benoemen die over meer officieren dan manschappen beschikken.
Laat ons eens kijken naar een stad als Amsterdam. Een stad met méér dan 900.000 inwoners, waar er bovendien veel meer criminaliteit is dan in de stad Antwerpen. Daar wordt het politiekorps geleid door één hoofdcommissaris en drie commissarissen van politie.
Wanneer we dan kijken naar Antwerpen, waar alles beter, groter, duurder en mooier is dan eender waar ter wereld, maar met slechts 450.000 inwoners, dus de helft van het inwonersaantal van Amsterdam, wordt het politiekorps geleid door een korpschef, elf hoofdcommissarissen en maar liefst 170 commissarissen van politie. Reken daar nog eens een duizendtal hoofdinspecteurs van politie bij, die eveneens officier van gerechtelijke politie en hulpofficier van de Procureur des Konings zijn, en je hebt inderdaad een mexicaans leger.
Ooit als eens berekend wat dat grapje ons kost? 182 universitairen om een korps van scherp 5.000 man te leiden, waarbij bij die 5.000 man nog het middenkader van ongeveer 1.000 inbegrepen is. Dat maakt samen 1182 leidinggevenden of een verhouding van 1/3,25. Eender welke firma die op die manier werkt kan binnen het jaar de boeken neerleggen.
Maar mag ik, als er zoveel bazen zijn, veronderstellen dat Antwerpen het meest efficiënte en gedisciplineerde korps van de wereld heeft? Ik vrees, als ik dat doe, ik de eerste symptomen heb van de "Aantwaarpse griep"...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten