woensdag 28 oktober 2009

Terrassenmiserie...

Ik heb het hier al enkele malen over gehad, omdat ik het één van de mooiste en rustigste plekjes van Antwerpen-Centrum vind, De Vrijdagmarkt.
Iedere vrijdag gezellig en rommelig druk vanwege de openbare verkoop, en voor de rest van de week zalig rustig. Geen doorgaand verkeer en slechts enkele parkeerplaatsen, zodat "Koning auto" er bijna geband is. Enkele tweedehandszaken en een handvol volkse cafés, elk met een gezellig terras. Een plek die, een paar enkelingen niet te na gesproken, nog niet ontdekt is door de toeristen. Enfin, eigenlijk een beetje de "Grote Markt" van de buurt, maar dan nog beter.
Tot.... enkele dagen geleden. Want het spook van het Antwerpe terrassenbeleid heeft de Vrijdagmarkt gevonden. De meeste terrassen moeten weg en degenen die mogen blijven houden met moeite drie tafeltjes en twaalf stoelen over. Daaag, gezellige terrasjes!
Ik vraag mij in hemelsnaam af waar Boer Voorhamme z'n mosterd gehaald heeft voor dat beleid. Op de Grote Markt was men ook niet tevreden, maar daar heeft men, mits wat passen en meten, bijna geen terrasstoelen verloren, maar op de Vrijdagmarkt...
Iemand die er absoluut niet hoeft te zijn, komt er niet. Nog nooit is daar één voetganger, fietser of auto gehinderd geweest door de terrassen en toch gaat Boer Voorhamme er in snoeien. Ik snap er niets van, weg met de gezelligheid in de zomer, weg babbeltje met de buren, weg met de inkomsten van de horeca, enz, enz...
Kan men dit nog een ernstig beleid noemen? Ik vrees van niet, maar ja, het is ook niet moeilijk met een verantwoordelijke schepen die zelf niet weet wat gezelligheid is en zelfs de prijs van een modale pint niet kent...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten