zaterdag 3 oktober 2009

Politieke moed of politieke zelfmoord...

Qua mediabelangstelling kan het tellen natuurlijk. De Antwerpenaar die nu nog durft te beweren dat hij Ludo van Campenhout niet kent is of een leugenaar, of doof en blind of heeft de laatste week op de maan geleefd.
Voor die laatste groep even wat duiding: Ludo van Campenhout heeft zich, tegen de richting van zijn partij (Open vld) geout als tegenstander van het BAM-project, met andere woorden de "Lange Wapper". Hij motiveert zijn neen-stem door te zeggen dat "we de mensen van Merksem en Deurne dat niet kunnen aandoen".
Vriend en vijand spreken van "politieke moed" om zo openlijk tegen het standpunt van zijn partij in te gaan, al moet ik zeggen dat Open vld Antwerpen-stad en Borgerhout beslist hebben geen stemadvies te geven aan de kiezer en de democratie zijn werk te laten doen.
Dirk Van Mechelen zal er in geen geval mee kunnen lachen. Ik vrees een beetje dat Ludo, op nationaal vlak politieke zelfmoord heeft gepleegd. Naar de gemeenteraadsverkiezingen toe kan het echter tellen, de kans zit er dik in dat Ludo op plaatselijk vlak een "stemmenkanon" wordt, samen met Open vld of, wie weet met "de partij van 't stad" samen met Patrick Janssens.
Ik respecteer Ludo's mening, maar blijf een Ja-stemmer, omdat ik ervan overtuigd ben dat het niet zal komen tot 12 rijstroken terhoogte van het sportpaleis en dat één en ander nog duchtig zal hertekend worden. Ik vrees trouwens dat er, wat fanatiekelingen niet te na gesproken, weinig overtuigde Ja- of neen-stemmers zijn, maar dat het meer gaat over "Ja, maar..." of "Neen, maar..."
En toch vraag ik me af waarom Ludo niet eerder een kamp gekozen heeft. Als Schepen van Ruimtelijke ordening veronderstel ik toch dat hij al meer plannen gezien heeft dan de modale Antwerpenaar, en véél vroeger dan deze week. En geef toe dat hij, als Schepen van Ruimtelijke Ordening zijn job kent. Getuige hiervan de metamorfose die Antwerpen de laatste jaren ondergaan heeft, met als kroon op het werk Park Spoor Noord.
Enfin, héél goed kan ik niet volgen, maar dat zal wel aan mij liggen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten