vrijdag 9 oktober 2009

De Aantwaarpse Awaards...

Gisterenavond was ik aanwezig in "den Bourla" om verslag te maken van de uitreiking van de "Aantwaarpse Awaards", welke voor mij een beetje het equivalent zijn van de "Oscars" voor Antwerpen, maar dan op kleine schaal.
Dit jaar in de Bourla dus, waarbij ik bij voorbaat de verwachtingen hoog had gesteld. Vorig jaar vond het evenement plaats in Zuiderkroon en was het over de ganse lijn een daverend succes. Dus dit jaar zou beslist nog beter worden, zeker met zulk een locatie. Een zaal die "grandeur" uitstraalt en bijna eerbied afdwingt.
Spijtig genoeg had ik mijn verwachtingen te hoog gesteld. Een kaal, karig verlicht podium. Onvoldoende zelfs om maar één goede foto te nemen. Een bijna apatisch publiek, grotendeels bestaande uit out-genomineerden en -winnaars, A-ambassadeurs en -diplomahouders en uit diegenen die je op elke evenement en elke receptie tegenkomt en waarbij je jezelf afvraagt hoe die in hemelsnaam weer binnen geraakt zijn.
Ronald Van Rillaer, die de presentatie op zich nam, maar nog niet aan de enkels komt van Bieke Ilegems of Luc Caals, die de vorige presentaties voor hun rekening namen. Goedbedoeld amateurisme, maar een afgang in vergelijking met de voorgaande.
Will Ferdy, een grote meneer, maar iemand die zijn beste tijd gehad heeft en tegen zichzelf zou moeten beschermd worden. Haal hem alstublieft van een podium voor hij zichzelf totaal belachelijk maakt.
De enige die mij echt kon bekoren en een beetje leven in het publiek kreeg was Daisy Thys.
Wat ik trouwens zo erg vind voor de organisatoren, die er een massa werk insteken, is dat bepaalde "Bekende Vlamingen" die genomineerd zijn en dus kans maken op een award, gewoon hun kat sturen. Zo lieten Tia Hellebout, Jan Decleir, Yanina Wickmayer en Gene Bervoets zich als Awaardwinnaar vervangen en kwam Axel Daeseleire hopeloos te laat. Van respect gesproken.
Geen dankwoord van de winnaars, zodat de pers iets langer tijd krijgt om foto's te nemen, maar een uitreiking in sneltreinvaart, waarbij de winnaars binnen de minuut op en af het podium waren. Geen gelegenheid tot groepsfoto na afloop.
Ook van een receptie nadien was er dit jaar geen sprake.
Ik hoop vanharte dat de organisatoren voor de volgende uitgave wat meer medewerking krijgen van sponsors, publiek en genomineerden. Anders vrees ik dat alweer een typisch Antwerpse gebeurtenis ten doden opgeschreven staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten