vrijdag 23 oktober 2009

Fundamentalist, wereldvreemd of gewoon een hoek af...

Godsdienstfundamentalisme! Wanneer men het hier in Antwerpen over godsdienstfundamentalisme heeft denken we spontaan aan de Moslims en aan de Chaddische Joden. We blijven ze raar vinden, de Moslims met een lang kleed aan en het typische hoofddeksel, de Joden met hun pijpenkrullen, ouderwetse kledij en koekentrommels op hun hoofd.
Raar eigenlijk, want wanneer we Rudi Mannaert, parochieherder van Sint-Andries, zien voorbij fietsen in soutane of Romeinse boord, trekken we die lijn niet door, alhoewel ik de laatste zou zijn om Rudi Mannaert een fundamentalist te noemen.
Gewoon maar om te zeggen dat we bij het woord godsdienstfundamentalisme nooit aan de katholieken denken. Ik ook niet trouwens, tot ik gisteren de uitzending van "Koppen" zag op één over de Pius X broedergemeenschap in de Antwerpse Hemelstraat.
Pas op, ik kom ook uit een katholiek nest, ben Christelijk opgevoed, heb de Latijnse mis nog van buiten gekend en ging tot mijn 12 jaar trouw iedere zondag (verplicht) naar de mis. Maar gelukkig ben ik, samen met mijn maagdelijkheid mijn geloof verloren.
Enfin, de reportage op één had mij nieuwsgierig gemaakt en ik ben eens gaan grasduinen op het internet. Niet omdat men in de Hemelstraat nog de mis opdraagt zoals in de jaren vijftig, niet omdat de priesters nog een soutane dragen, maar omdat één van hen zei dat degenen die televisie kijken nooit bidden. Ik dacht eerst dat er van die priester een "hoek af was" en wilde absoluut meer weten.
Groot was mijn verbazing toen ik op hun website zag dat het aantal moskeeën in Antwerpen zal verminderen, omdat de parochiepriester medailles van de H.Maagd had uitgedeeld en dat de H.Maagd de Islam al eens verdreven had.
Ik keek ook raar op omdat ze een eigen jeugdbeweging hebben. Ze noemen het een scouts- en gidsengroep (niet gemengd uiteraard), maar hebben met de "echte" scouts en gidsen niets te maken. In deze jeugdbeweging overheerst gebed en godsdienstonderricht. De foto's van hun jaarlijks zomerkamp brengen U terug naar de jaren vijftig.
Over een handboek sexualiteit, gebruikt in de katholieke scholen, schrijven ze: Opgelet deze fotos zijn schokkend. Niet geschikt voor minderjarige personen.! Wij klagen aan : deze officiëel "KATHOLIEKE" handboeken voor onze onderwijsleerkrachten en leiders in onze jeugdbewegingen: "Liefde Leren" van het NSKO en "Levende Lijven" van de KJR. Onze jeugd wordt van hogeruit systematisch geperverteerd : zelfbevrediging en vrije sex worden aanbevolen, homoseksualiteit en abortus als mogelijkheid voorgesteld en met incest wordt gelachen...Kortom de ziel van het kind wordt vermoord. Eén van de vele redenen waarom de FSSPX eigen scholen probeert op te richten.

De "foto's" waarover de eerwaarde het heeft zijn onschuldige cartoons, die het boek illustreren.

Na het bekijken van de website en het lezen van de door hun gepubliceerde teksten, had ik maar één conclusie: Of het zijn godsdienstfundamentalisten, of ze zijn wereldvreemd, of er is een "hoek af", maar waarschijnlijk is het een mengeling van de drie...want dit kan nooit de bedoeling zijn van eender welke geloofsbeleving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten