dinsdag 22 juli 2008

Toertjes in de binnenstad???

In Antwerpen wordt volop gewerkt aan de wijkcirculatieplannen. Die plannen moeten onder meer de mobiliteit in buurten en wijken verbeteren, sluipverkeer vermijden of ontmoedigen en sommige delen van Antwerpen verkeersluw maken. Het wijkcirculatieplan voor de Antwerpse binnenstad kan nu door de bewoners bekeken worden en over het wijkcirculatieplan voor de wijk rond het oude justitiepaleis werd vorige week een buurtvergadering georganiseerd.

In beide gevallen is er kritiek en vrezen buurtbewoners en sommige politici dat de buurt minder goed bereikbaar zal zijn en dat de plaatselijke middenstand te leiden zal hebben door een gewijzigde verkeerssituatie. De kritiek op en de angst voor dergelijk plannen is geen typisch Antwerps fenomeen. Ook in andere Vlaamse én buitenlandse steden worden mensen achterdochtig als de rol van Koning Auto ter sprake komt. Zeker als het duidelijk de bedoeling is van de lokale overheid om de rol van de auto in sommige delen van de stad aan banden te leggen. In de Antwerpse binnenstad ligt het plan voor om grote delen van het gebied tussen de Leien en de Schelde autoluw te maken. Enkele grotere verkeersaders zoals de Nationalestraat zouden behouden blijven. In de omgeving van het oude justitiepaleis, buiten de Leien, wordt overwogen om de Lange Lozanastraat als belangrijke en drukke verkeersader te knippen. Zo zou de straat niet langer als sluipweg gebruikt kunnen worden. Hierover is het laatste woord duidelijk nog niet gezegd. Dergelijke plannen hebben een enorme impact op het verkeer en de leefbaarheid van een wijk. Als een groot deel van een wijk autoluw wordt, moeten bewoners en bezoekers zich daar aan aanpassen. Als een belangrijke straat in het midden plots wordt ’geknipt’, is dat een ingreep met gevolgen. Zeker in het laatste geval moet de lokale overheid nog eens goed nadenken. Niet in het minst omdat er bij de buurtbewoners nogal wat weerstand is tegen dit voorstel. Toch mag van mensen verwacht worden dat ze even blijven stilstaan bij de filosofie achter deze wijkcirculatieplannen. De bedoeling is om van Antwerpen op termijn een nog leefbaardere stad te maken, waarbij het belang van de mensen primeert op dat van andere mensen, die zich bij voorkeur naar alles en overal met hun auto verplaatsen. Een stad waar auto’s de dienst uitmaken is niet meer van deze tijd. Voorbeelden uit het buitenland bewijzen dat. In het Franse Straatsburg bijvoorbeeld is de binnenstad al jaren autoluw en is de weg vrijgemaakt voor wandelende en fietsende mensen. Het enige ander vervoer is het openbaar vervoer. Hetzelfde fenomeen zie je ook in steeds meer Italiaanse en nog vele andere steden in het buitenland. Niemand die zich daar nog druk om maakt. Ook de Vlamingen op vakantie niet.

Maar misschien is dat vooral omdat die dan op vakantie is en dan kan er altijd wat meer. Mits dergelijke wijkcirculatieplannen met gezond verstand worden opgesteld en de auto wordt geweerd waar kan en niet zomaar gratuit wordt verbannen, zijn autoluwe gebieden in steden de beste garantie op aangenaam en kwalitatief wonen. Dan is er uiteraard ook goed en meer openbaar vervoer nodig, maar wat dat betreft timmert Antwerpen flink aan de weg. De tijd dat er ongegeneerd toertjes kunnen gemaakt worden in het hart van onze steden is allang voorbij. Voor sommigen zal het even schrikken zijn, maar in Gent zijn ze het ondertussen al gewend. En voor zover we weten heeft nog niemand die stad verlaten omdat ze onbereikbaar zou zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten