woensdag 30 juli 2008

Moet sport wijken voor kapitaal?

Het is een ansichtkaart die je heel de wereld zou willen sturen: tientallen bootjes met aan het roer jonge zeilertjes die traag en nog een beetje aarzelend over de stille waterspiegel van het Galgenweel varen, nog een parel van de Antwerpse Linkeroever.

Niets is echter wat het lijkt. Boven deze 47hectare grote plas tussen de Beatrijslaan en het gebied Borgerweert pakken trieste onweerswolken samen. De VZW Vezega, die vijf watersportclubs overkoepelt, vreest dat de Vlaamse overheid en projectontwikkelaars hardop dromen ook uit deze open ruimte nog meer geld te slaan. De eerste tekenen bedriegen in elk geval niet, weet Sylvain Bulcke, een van de sterkhouders van de Koninklijke Antwerpse Watersportvereniging, in het Frans beter bekend als de SRNA, de Societé Royale Nautique d' Anvers.


Bulcke: 'Deze waterplas hoorde vroeger toe aan Imalso, maar wordt vandaag geëxploiteerd door Waterwegen en Zeekanaal nv. Ze hebben geen oog voor de geschiedenis, voor de cultuur van deze plas en alle mensen die hier leren zeilen, lessen zeilen geven, monitor zijn, hun hart en ziel aan het Galgenweel hebben gegeven.' Geïndexeerd komt de jaarlijkse huurprijs van het bestaande contract neer op zo'n 11.000euro. Dat bedrag laat Vezega toe democratische ligprijzen en lidgelden te hanteren. Een bootje 'ligt' voor 100euro per jaar, kinderen die zich bij een van de clubs rond het Galgenweel aansluiten, betalen zo'n 30euro per jaar. 'Wanneer W&Z zijn zin zou krijgen en we 260.000euro zouden moeten ophoesten, moeten we 3.000euro per bootje vragen en is zeilen net zo duur als golf! Bovendien willen ze dat ons huurcontract een concessie wordt. Onze vereniging zou ook verantwoordelijk moeten worden voor het onderhoud van bermen en infrastructuur rond de plas. Zelfs wanneer baggeren noodzakelijk zou zijn, is de factuur voor ons.' Dat Waterwegen en Zeekanaal nv alleen maar oog lijkt te hebben voor een zo hoog mogelijke marktconforme prijs, zit Sylvain Bulcke en zijn onthutste medestanders hoog. 'Wij vrezen dat deze sprong de voorbode is van de uiteindelijke uitdrijving. In de nog te bouwen Regattawijk staan al meer dan 1.000 woningen overeind. Misschien zijn er die dromen van nog meer bewoning, desnoods zonder waterplas en bootjes.'


Bulcke wijst op de kwalijke geschiedenis van de kleiputten in Zwijndrecht-Kruibeke, even verderop. Die worden door het Vlaams Gewest gehuurd om slib in te storten. Er is nog altijd niks gestort - behalve door de belastingbetaler dan - maar Bulcke vreest dat ook het Galgenweel wel eens zo'n dood zou kunnen sterven. 'Ik ben bang dat ze het Galgenweel over de drempel van de Vlaamse verkiezingen van 2009 zullen tillen om ons vervolgens in stilte te wurgen. Want: zelfs de helft van 260.000 euro kunnen wij als vereniging nooit aan.' Ingenieur Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal nv, bevestigt dat de onderhandelingen lopende zijn. Hij ontkent evenmin dat er bedragen boven de 250.000 euro over tafel heen en weer zijn gegaan. 'Maar ik wens niet op de feiten vooruit te lopen, noch de onderhandelingen op straat te voeren', meldt Clinckers vanuit zijn kantoor in Willebroek. 'Laat ik het zo stellen: we zoeken naar een langetermijnoplossing waar beide partijen zich in kunnen vinden en die ook de recreatieve gebruikers zekerheid biedt. Daar hangt een prijs aan vast.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten