donderdag 17 juli 2008

Protest, tot vervelens toe...



Omdat ik, als uitgever van een webkrant, regelmatig eens mijn licht opsteek bij de concullega’s, de schrijvende en de beeldpers, stuit ik, meer dan normaal, dagelijks zelfs, op twee dezelfde drukkingsgroepen, namelijk de VZW Ademloos en de stRaten-Generaal.

Elke dag worden de mailboxen van de persagentschappen, tijdschriften, kranten, televisiestations en webkranten volgestouwd met mails van deze twee anti-Oosterweelverbinding-groepen. Hierbij wordt regelmatig een loopje genomen met de waarheid. Een praktijk die beide actiegroepen nu net de BAM verwijt.

Ik ben akkoord dat de Oosterweelverbinding zowel voor- als tegenstanders heeft, voor- en nadelen, goede en slecht kanten, zoals ieder plan trouwens (dat is nu eenmaal vooruitgang), maar… ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat deze twee verenigingen aan “over-acting” doen. Een school, die zonevreemd ligt, als drukkingsmiddel gebruiken, enkel spreken over groen dat verdwijnt, maar zwijgen over groen dat in de plaats komt en goochelen met fijn stof. Je kan je mening uiten over iets, je kan tegen iets zijn en dat kenbaar willen maken aan de buitenwereld, maar de acties van deze twee verenigingen doen meer denken aan het absoluut willen opdringen van een mening, het absoluut gelijk willen halen, het absoluut willen verhinderen van de normale procedures en rechtsgang, kortom, het prediken van een dictatuur.

Zoveel verzet, zoveel anti-campagne tegen iets, heeft maar één effect: de mensen tegen u keren.
Akkoord, dat de informatiecampagne van BAM niet altijd 100% de waarheid verteld of minstens bepaalde zaken verzwijgt, maar… doen jullie niet precies hetzelfde??? Mochten beide partijen écht objectief zijn dan zou er vooruitgang komen in het plan en zou het de doorsnee-burger, die nu al minder koopkracht heeft, véél minder belastingsgeld kosten. Wat jullie nu doen is gewoon de kosten omhoog drijven van een project dat er, zij het in licht gewijzigde versie, toch door komt!

1 opmerking:

  1. Ik lees hier dat de mailboxen en andere vormen van inwaartse kanalen overstelpt worden door een bende agerende groeperingen (als je met twee tenminste al van een bende kunt spreken). Je analyse dat de pot de ketel enzoverder vind ik bijzonder scherp. Het stelt één en ander in een duidelijker daglicht, waar Jan Modaal zich anders niet mee zou bezig houden. Dat alleen al verdient mijn bewondering, want het verdient dat wanneer iemand tegen de stroom in durft te roeien, zeker als het dan een redacteur betreft van een ezine of digitale dagkrant, die tenslotte ook afhangt van zijn klanten/lezers.

    Go on, Rudy!

    BeantwoordenVerwijderen