zondag 20 juli 2008

Bevlaggen of niet bevlaggen?

Morgen vieren we het feest van 21 juli of de Belgische Nationale feestdag.
Wanneer men vraagt aan de meeste Antwerpenaren wat men die dag precies viert, dan krijgt men over het algemeen de volgende antwoorden:
- De verjaardag van de Koning.
- De onafhankelijkheid van Belgïe.
- Ikzouetbegodniewete.
Deze antwoorden zijn uiteraard verkeerd, want we vieren de eedaflegging van Leopold 1 als eerste Koning der Belgen op 21 juli 1831. Niet meer vergeten dus!!
Eigenlijk ben ik ontzettend benieuwd hoe het nu morgen in Antwerpen zal zitten met de bevlagging. Welke Belg hangt er morgen "zijn" Belgische vlag aan de gevel? Als Turkye voetbal speelt wemelt Antwerpen van de Turkse vlaggen, speelt Portugal, dan hangt aan iedere gevel van de Paardenmarkt de Portugese vlag. Toen Nederland meespeelde met het EK was de Grote Markt precies Klein Holland van de Nederlandse en oranje vlaggen.

Nu, één vlag zal er in Antwerpen alleszins hangen, die van mij. Net zoals ik op 11 juli de Vlaamse Leeuw heb gehangen zal ik morgen de nationale driekleur hangen. Ik vind het spijtig dat nog zo weinig mensen meedoen aan die bevlagging, voor die enkele malen per jaar. En, inderdaad, iedereen zal wel een (drog)reden hebben om het niet te doen: De regering deugt niet, ik ben vlaamsgezind, België kan de pot op, ik heb geen vlag (€5,- in den "Krack"), enz...

Wel, op zulke momenten ben ik jaloers op al die allochtonen in Antwerpen, omdat die nog een sterk vaderlandsgevoel hebben, omdat die nog hun nationale vlag in huis hebben en ze gebruiken, omdat die nog fier zij op hun vlag.
Ik ben fier op de mijne en morgen zal ze wapperen. En bij U? Laat het hier eens weten, of, indien ze bij U niet zal wapperen, laat dan eens weten waarom niet dan? Toon nu eens dat ge meer "kloten aan uw lijf hebt" dan onze regering.
Oh ja, en omdat ge U niet zo belachelijk zou maken als onze premiër vorig jaar vindt U HIER tekst en melodie van ons volkslied. Mocht u mij morgen zoeken, ik zit om kwart voor twaalf in de kathedraal , in zwart pak en wit hemd, met eretekens, voor het "Te Deum".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten