dinsdag 29 juli 2008

Dit ging niet meer gebeuren...



'Het échte opruimwerk begint pas over enkele weken, wanneer het behang loskomt, de verf begint te bladderen en de meubels uit elkaar vallen.' Robert Bink spreekt 'helaas' met kennis van zaken, nu de gelijkvloerse flat van zijn hoogbejaarde moeder in Baarle-Hertog voor de tweede keer in evenveel jaar tijd onderloopt.


De bewoners van de Belgische enclave in Nederland kregen gisterochtend de volle laag nadat een 'dubbele wolkbreuk op minder dan een halfuurtje', dixit burgemeester Jan Van Leuven (CDK), het centrum compleet blank zette. 'Toen door de enorme druk in de rioleringen de zware riooldeksels naar boven kwamen en dreigden mee te spoelen met het wassende water, hebben we de politie het ganse centrum laten afsluiten. Je wil niet riskeren dat iemand in zo'n open rioolgat verdwijnt.' Pas uren later werd het centrum weer vrijgegeven.Maar nog veel erger dan de ondergelopen straten, waren de tientallen ondergelopen woningen, vooral in en rond de lager gelegen Uitbreidingsstraat, 2 jaar geleden ook al het zwaarst getroffen, en daardoor ondertussen een beetje berucht. Kelders liepen er in een mum van tijd onder. 'Alsof mijn kelder een zwembad was dat op enkele seconden tijd helemaal volliep. Zo snel ging dat. En er was niks, maar dan ook niks, tegen het water te beginnen', zegt cafébaas Johan Spapen.Hij zag een deel van zijn drankvoorraad, die in de kelder stond, waardeloos worden. 'Het water heeft de etiketten losgeweekt. En niemand drinkt graag een biertje uit een flesje zonder etiket.' In een verdergelegen nieuwbouw met stijlvolle appartementen moest ook de lift en een net gelegde parketvloer eraan geloven. Het water kwam er in de meeste huizen zo'n 10 centimeter hoog te staan.'Dit gaat ge nooit meer moeten meemaken, is de burgemeester vorig jaar anders persoonlijk tegen mijn 79-jarige moeder komen vertellen', beklemtoont Robert Bink. Hij staat al uren te dweilen en te spoelen om de flat van zijn moeder weer bewoonbaar te krijgen. 'Twee jaar geleden had ze ook prijs. Daarom dat ik heel goed weet dat dit schoonmaakwerk nog het minste van mijn zorgen is. Kom over een paar weken maar eens terug. Dan is het behangpapier van de muren gekomen, begint de verf af te bladderen en heeft het vocht de meubels uit elkaar doen vallen. Dan is er pas werk aan de winkel.'Burgemeester Jan Van Leuven herinnert zich die boude uitspraak tegen de moeder van Robert Bink nog goed. 'Ik was daar echt van overtuigd. We hebben vorig jaar het rioleringsstelsel in die wijk vernieuwd en op een pleintje hier in de buurt een reservoir van maar liefst 100.000 liter laten ingraven. Wanneer ingenieurs mij dan zeggen dat een overstroming nooit meer kan voorvallen, dan geloof ik dat. Maar eerlijk waar, er is maandagochtend zoveel water naar beneden gekomen. Zelfs 10 reservoirs waren nog niet voldoende geweest om dat allemaal op te vangen. Ik heb het nog nooit van mijn leven zo zwaar zien regenen. En ik hoop ook dat het laatste keer is.'


Robert Binks moeder Bertha bekomt ondertussen in de zetel van haar enigszins weer opgedroogd flatje van de emoties. 'Ze heeft me maandagochtend iets voor 7 uur gebeld. Robert, het water komt weer naar binnengelopen. Ze heeft nog wat handdoeken tegen de voordeur gelegd. Maar ja. Toen ik arriveerde, dreven die handdoeken al gezapig door de living heen en weer. Veel heeft dat dus niet geholpen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten