zaterdag 14 november 2009

In het kruis getast...

Vandaag is het zo ver... Sinterklaas, de grote kindervriend, komt met zijn stoomboot van Spanje en zet in Antwerpen voet op Belgische bodem. Dat hij infeite van Sint-Anna-plage komt met de Flandria mag de pret niet drukken. En degene die voor twee weken in Wijnegem is aangekomen was de echte sint niet.
De oorsprong van het moderne Sinterklaasfeest voor kinderen ligt in de 19e eeuw. De Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman (1806 - 1863) schreef het prentenboekje Sint Nicolaas en zijn knecht (Amsterdam, 1850 en latere herdrukken 1880, 1885, 190? en 1907) met de tekst van het liedje "Zie ginds komt de stoomboot". De moderne tijd deed zijn intree met de stoomboot. De afkomst Spanje werd ingevoerd, net als de roe en zak van Zwarte Piet als pedagogische straf. Sint reed voor het eerst op een schimmel over de daken en cadeaus gingen voor het eerst door de schoorsteen.

Ook Jan Pieter Heije (1809-1876) beïnvloedde het Sinterklaasfeest. Het lied "Zie de maan schijnt door de boomen" werd voor het eerst gepubliceerd in 1843 in de bundel Kinderliederen.

Sedert begin jaren 90 van de vorige eeuw heeft het paard een naam: Amerigo In de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw had het paard ook al een naam: "Majestueuzo". In België heet het paard "Slecht Weer Vandaag".

Het feest van Sinterklaas heeft eigenlijk nog weinig te maken met het oorspronkelijke feest in de 18é eeuw. In Nederland zet men vanaf de 15e eeuw de schoen. In eerste instantie gebeurde dat in de kerk en was de opbrengst voor de armen. Uit archiefstukken blijkt dat vanaf 1427 in de Sint Nicolaaskerk in Utrecht schoenen werden gezet op 5 december, pakjesavond. Rijke Utrechters legden wat in de schoenen en de opbrengst werd verdeeld onder de armen op 6 december, de officiële sterfdag van de Heilige Nicolaas.
Op alle vroegere afbeeldingen staat Sinterklaas afgebeeld als bisschop, met mantel en mijter MET KRUIS. Tenslotte was hij bisschop van Myra en is hij na zijn dood heilig verklaard. Zijn naam staat trouwens ook op de kalender.
Nu is het feest natuurlijk sterk gecommercialiseerd en is het meer een feest voor de speelgoed- en GSM-fabrikanten. Het is ook allang geen echt kinderfeest meer. Ga vanmiddag maar eens kijken aan de kade en op de Grote Markt. Volwassenen en vooral 60plussers zouden de kinderen in de Schelde duwen om zelf zoveel mogelijk te kunnen grabbelen. Ze zijn hierbij zelfs niet beschaamd om de sint en de pieten een omgekeerde paraplu onder de neus te steken, kwestie van toch maar geen snoepje te missen.
Het is ook geen christenfeest meer. Ook moeders met hoofdoeken, die zouden willen dat de kruisbeelden uit de scholen verdwijnen, duwen hun kinderen naar de eerste rijen om wat lekkers op te vangen. Want één katholieke heilige, en dan nog enen die geeft, die willen ze wel aanvaarden.
Ik ben benieuwd of Sinterklaas zijn mijter zal versierd zijn met een kruis. Want een sint zonder kruis op zijn mijter, dat is geen Sinterklaas, dat is gewoon Jan Decleir met een raar, rood kleed aan. Ik hoop dat hij een kruis op zijn mijter heeft, want anders zal het protest, en zeker tijdens een rechtstreeks televisie-uitzending, niet uitblijven. En trouwens, mogen wij nog iets van onze cultuur en traditie behouden? Iemand die geschokt is door een mijter met een kruis op, die hoeft de kinderen niet te vertrappelen om toch iets op te vangen. Die kan gewoon thuis blijven.
En Patrick Janssens? Die heeft vandaag gegarandeert een wit hemd en een das aan. Waarom? Wel, Sinterklaas komt uit het oosten en heeft een heleboel zwarte knechten mee. Dat is nu net het kiezerspubliek van Janssens. En voor potentiële kiezers mag je al eens een das aandoen, nietwaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten