zaterdag 20 februari 2010

Uw schuld, neen, Uw schuld....


Ongelofelijk, de eerste slachtoffers van de treinramp van deze week zijn nog niet eens begraven of de NMBS en Infrabel, die instaat voor het onderhouden van de spoorinfrastructuur, liggen al over de straat te vechten over wie fout is aan de treinramp.

Hebben die heren aan de top van die bedrijven al ooit gehoord van gedeelde schuld? Wie moet de treinbestuurders opleiden zodat ze niet door het rode seinlicht rijden? De NMBS. Wie moet ervoor zorgen dat de treinen en sporen veilig over de sporen kunnen rijden? Infrabel.

En nu zoeken die twee dan nog eens samen naar een derde gebeten hond in het kegelspel, de Europese Unie. De EU zou te lang gewacht hebben om een automatische stop systeem, die treinen stopt als ze door het rode seinlicht rijden, toe te laten.

Bullshit in het kwadraat zegt de EU, er was geen toestemming nodig want landen als Nederland, Frankrijk en Duitsland hebben reeds jaren zo'n systeem. Wat rondbellen naar onze buurlanden was dus al voldoende om hetzelfde of gelijkaardig systeem in te voeren.

Weet je wat het probleem eigenlijk is? Geld! Liever investeren in stations dan in de veiligheid van de reizigers en het eigen personeel. Het is een keuze als een andere, maar of het de juiste keuze was zal het onderzoek moeten uitwijzen.

In plaats van de schuld bij anderen te zoeken zouden de bazen van Infrabel en NMBS beter eerst de fouten binnen hun eigen bedrijf beter eens toegeven. Want door zoals een Verastenhoven te roepen "ik niet hé, ik niet hé", zal je de ware toedracht van deze ramp zeker niet blootleggen, laat staan dat er iemand beter van wordt..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten