zaterdag 6 februari 2010

Met De Lijn is altijd een beetje balen...

Het is een feit dat er in Antwerpen binnenstad te weinig parkeerplaatsen zijn. Het is ook een feit dat, wie in Antwerpen-stad komt winkelen beter gebruik maakt van tram of bus.
Kijk, op zo'n gegeven zou De Lijn moeten inspringen om hun diensten te promoten en klantvriendelijk te maken, maar wat doen ze? Juist, ze maken de tickets duurder bij aankoop op de bus. Akkoord, het is niet handig wanneer de chauffeur zijn route binnen de tijd moet afleggen en er iedere halte vijf man opstapt, die allen een ticket willen en willen betalen met 20 euro of met de spaarpot van de kinderen. Puur tijdverlies dus.
Maar, zegt de lijn, de tickets zijn een pak goedkoper aan de ticketautomaten, bij onze verkoopspunten en via SMS. Goed zo, maar terzelfdertijd laten ze een groot deel ticketautomaten verwijderen. De automaten verdwijnen omdat ze vaak stuk zijn of vernield door vandalen, zo wordt bij de De Lijn gezegd. Dus, daag, goedkoop ticket.
Maar... je kan nog altijd een ticket per SMS kopen. Ja, sorry, alleen via Proximus. Laat dat nu net de duurste SMS-provider zijn. Klanten van Base en Mobistar worden automatisch buitengesloten. Je wordt dus quasi verplicht om of een abonnement of een meerrittenkaart te kopen in één van de verkooppunten van De Lijn. Handig en klantvriendelijk, hé?
Waar is de goede, oude tijd van op elke bus en tram een begeleider-kaartjesknipper. Geen problemen, geen vandalisme, geen onveiligheidsgevoel en een ticket terplaatse gekocht. Geen controleurs die als gestapo-agenten de bus opspringen en zich arrogant opstellen, want op iedere bus en tram was er ene. Een vriendelijke nog wel, die je ook nog kon vertellen aan welke halte je moest afstappen als je het niet wist.
Maar ik ben weer aan het zagen over vroeger, zeker?....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten