woensdag 17 februari 2010

Een beetje soberder...

Het is Aswoensdag vandaag. Precies veertig dagen voor Pasen en het begin van de vastenperiode voor de katholieken en sommige protestanten.
Ik herinner mij Aswoensdag nog van uit m'n kindertijd. Wij gingen naar een "nonnenschool", een katholiek bolwerk dus, waar de pastoor en de kloosterzusters de plak zwaaiden. Wanneer om 08.30 uur de schoolbel luidde, moesten we, twee aan twee, door het dorp naar de kerk, waar we allemaal een askruis kregen en dus een ganse dag rondliepen met een grote zwarte "dot" op ons voorhoofd. En wee het gebeente van de onverlaat die de moed had die zwarte vlek van zijn voorhoofd te wrijven. Die werd terplaatse voor een dag naar een hoek in de klas gestuurd en voor de rest van zijn leven in de ban van de kerk geslagen.
Ondertussen werd de zwarte "dot" vervangen door een klein, sierlijk kruisje, omdat de weinig overgebleven pastoors niet meer stempelen met hun duim, maar met een sierlijke, uit een aardappel of wijnkurk gesneden "stempel". Je ziet er ook minder en minder met zo'n dot of zelfs met een stempel rondlopen, omdat het met de kerken vergaan is als met de Antwerpse bioscopen. Geen van beiden zitten nog vol, tenzij er een "speciale voorstelling" is.
En dan de vasten zelf. We mochten maar één keer per dag onze buik rond eten. De andere twee maaltijden moesten we met honger beeindigen. Mijn ouders hadden het in die tijd zeker niet breed, en infeite had ik nog nooit mijn buik rond gegeten, zodat ik een overtuigde vaster was, in de volle overtuiging dat ik bij mijn dood recht naar de hemel zou gaan en zeker mijn voeten niet zou verbranden in de hel. Ondertussen ben ik al iets verstandiger geworden en is mijn geloof in de hemel ergens in het tweede middelbaar blijven hangen, toen ik ontdekte dat datgene dat de Kerk onkuisheid noemde, best wel plezierig bleek te zijn.
En eigenlijk,... degene die de vasten uitgevonden heeft was een slimme kerel, die begaan was met onze gezondheid. Want geeft toe, we vreten allemaal te veel en zitten allemaal boven ons gewicht. Zo'n veertig dagen vasten kan dus alleen maar goed zijn voor de gezondheid én, bovendien is het een goede uitvlucht om ons nadien, met Pasen, voor veel geld terug vol en ziek te vreten aan een veel te duur betaalde, ons door de commercie in de strot geduwde, paasmaaltijd.
En Antwerpen zelf? Wel, dat is katholieker dan de Paus. Oordeel zelf maar:
  • Spiegelglad in Antwerpen? Een beetje minder zout.
  • Gezellige, grote terrassen: Een beetje minder terrastafels- en stoelen.
  • Een overaanbod van gereguraliseerden: Een beetje minder OCMW-budget.

Antwerpen vast dus het ganse jaar door, wat niet van iedere goede Katholiek kan gezegd worden... ohja, en vergeet geen pruimenvlaai te eten vandaag...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten