maandag 2 maart 2009

Lastige kinderen? Prop ze vol medicatie...

Het aantal kinderen dat geneesmiddelen slikt tegen AHDH is de voorbije jaren met 300 procent gestegen. Meer en meer kinderen gebruiken ook medicatie tegen psychoses. In totaal gebruikten in 2007 zo’n 23.000 kinderen pillen tegen ADHD. Drie jaar daarvoor waren er dat slechts 6.000. Uitzonderlijk zou de stijging echter niet zijn. "In België lijdt 1 op de 10 kinderen en jongeren aan een ernstige psychiatrische aandoening", zegt kinderpsychiater Dirk Deboutte. "Uiteindelijk gebruikt slechts 2 procent medicatie dus wordt er eigenlijk niet te veel voorgeschreven." "Ik stel me echter wel vragen hoe de medicatie wordt voorgeschreven en aan wie." Volgens Deboutte moet de overheid onderzoeken waarom artsen voor een bepaalde behandeling kiezen. "Alleen zo kan misbruik worden aangepakt."Volgens mij zitten er daar ook kinderen tussen die omdat ze wat te lastig zijn voor de ouders. De ouders die met zijn twee gaan werken hebben ook geen tijd meer om hun kinderen fatsoenlijk op te voeden. Kinderen vragen de volle aandacht ook als de ouders moe zijn van het werken en als Ketnet niet meer helpt moet blijkbaar de dokter dat maar doen.

Ik heb altijd al gevonden dat men kinderen te snel medicatie toedient. Zo krijgen baby’s al antibiotica voorgeschreven bij het minste kuchje en dan staat men later stom dat men resistent is voor die medicamenten.

Ik roep niet op om de vrouwen terug aan de haard te houden, ook de mannen mogen van mij gerust thuis blijven, maar wil alle ouders oproepen om gebruik te maken van de bestaande middelen zoals loopbaanonderbreking en ouderschapsverlof.

Ook wil ik de medicatie voor ADHD niet afschaffen, maar deze medicijnen mogen enkel voorgeschreven worden aan mensen die het echt nodig hebben. Voor lastige mensen zijn er andere therapiën, zonder medicatie. Ik wil alleen het platspuiten van mensen verbieden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten