woensdag 11 maart 2009

Enkele minuten "Ademloos" en je bent het kind van de rekening...

De tienduizenden weggebruikers van de E313 riskeren aardig in de kou te blijven staan als er geen knopen worden doorgehakt over de Oosterweelverbinding. Die houdt een heraanleg van de E313 tegen én niet alle Oosterweel- alternatieven houden rekening met een verbetering van de aansluiting van de E313 met de Ring. Die aansluiting verwerkt zowel ’s morgens als ’s avonds 80.000 voertuigen. Dat de verbinding met de Ring een flessenhals is, ervaren die weggebruikers elke dag een stukje meer. Want dagelijks reiken die files verder.
Toen het Antwerpse mobiliteitsprobleem in 1999 op de agenda werd gezet, zijn prioriteiten gesteld. Prioriteit der prioriteiten was een betere verkeersafwikkeling op de Ring door het sluiten ervan. Tegelijkertijd werd gesteld dat de nieuwe verbinding de toegang tot de haven moest vergemakkelijken. Nadien - in eerste instantie werd gedacht aan 2009 - zou de E313 aan bod komen. Iedereen gesust, ware het niet dat er nogal wat tijd verliep tussen idee en realisatie. Al die tijd werd de herinrichting van de E313 op de lange baan geschoven. De oudste snelweg van het land werd vorig jaar heel even hot, toen Gazet van Antwerpen hem op de politieke agenda plaatste. Er werd gepraat over een verbreding, een overkapping of een derde rijstrook die ’s morgens in de ene en ’s avonds in de andere richting zou worden gebruikt. Er werd vooral gepraat. En de slotsom was snel: wachten op de Oosterweelverbinding.
Die wachttijd klonk logisch, want je kan niet op twee plekken tegelijkertijd werken. Bovendien zou de aansluiting van de E313 op de Ring worden aangepakt tijdens de aanleg van de Oosterweelverbinding. In die optiek kreeg de nieuwe aansluiting ook een naam: de Turnhoutsepoortknoop. Dat complex zorgt met twee rijstroken meer dan vandaag voor een betere verkeersafwikkeling. Want op het complex kies je voor doorgaand verkeer op de Ring of voor plaatselijk verkeer op de stedelijke ringweg.
Niet alle voorliggende tracés houden rekening met deze nogal voor de hand liggende piste. Ik weet het: het is máár een begin van een oplossing voor de E313, maar het is tenminste iets. Overigens is de Arup/SUM-studie in één facet duidelijk: alle tracés hebben hetzelfde effect op het milieu. Maar door de discussies daarover weten we dat stilstaande auto’s meer fijn stof produceren dan rijdende.
Op de E313 staan ze meer stil dan wat anders...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten