zaterdag 23 augustus 2008

Vanaf 1 september: duur parkeren...

Vanaf 1 september treedt de nieuwe regeling in werking rond het parkeren in Antwerpen. In de stad komen drie parkeerzones. De gebieden voor het bewonersparkeren breiden gevoelig uit. Er is ook een overlapping van tweehonderd meter. Daarmee komt een einde aan soms absurde situaties. Bewoners parkeren gratis voor hun deur, maar twintig meter verder in de straat moeten ze betalen omdat het om een andere zone gaat. Het nieuwe parkeerbeleid maakt een einde aan de wildgroei van parkeerregimes en -tarieven. Het is zeker een vereenvoudiging.

Toch betalen we nog altijd niet graag voor een parkeerplaats op de openbare weg. Deze weerstand is even oud als de eerste parkeerautomaat. De stripfiguur Guust Flater, de bekende held van de Belgische striptekenaar Franquin, werd wereldberoemd met zijn strijd tegen de parkeerautomaten.
Het is moeilijk parkeren in 't stad. Neem nu bij ons de Steenhouwersvest. Een éénrichtingsstraat met enkel verkeer komende van de richting Nationalestraat. Af en toe een parkeerplaats links en rechts én veel handelszaken. Wie in deze zaken werkt wil zo dicht mogelijk parkeren. Neem dan ook nog de bewoners. Wat schiet er dan over voor degenen die gaan winkelen en toevallige passanten? Voor degenen die voorbij het kruispunt met de Drukkerijstraat wonen is een betaalparking geen optie, want die zijn te ver afgelegen en te duur.
Veel Antwerpenaars herkennen waarschijnlijk deze situatie. De parkeerdruk wordt veroorzaakt door de werknemers van de winkels, de bezoekers van de plaatselijke horeca of door de klanten van de winkelstraat. Daarbij zouden op de Vrijdagmarkt méér voertuigen kunnen parkeren, maar... daar hebben ze de "afgetekende" parkeerplaatsen beperkt en wordt al wie buiten die "tekeningen" parkeert bedankt met een bon van € 50,00. Het is daar gewoon de "melkkoe" van de plaatselijke politie-agenten, en ook GAPA heeft ontdekt dat daar geld te vangen is.
Het parkeerbeleid legde een lange weg af, eerst de bewonerskaart, maar wat is men daarmee zonder parkeerplaatsen? Bood een tweede bewonerskaart een oplossing voor de tweede gezinswagen? Ha neen, want er was en is nog steeds geen plaats. Met het sms-parkeren betaalt de automobilist alleen voor de daadwerkelijke parkeertijd van haar of zijn wagen. Wie even de krantenwinkel binnenspringt voor een krant kan tien minuten gratis parkeren met het gazettentarief.

De nieuwe maatregelen verhogen nog verder het comfort voor de bewoners en de bezoekers van de stad Antwerpen. Het is wel afwachten wat het resultaat zal zijn van de gevoelige uitbreiding van de bewonerskaartzones binnen de Singel. Bewoners kunnen met hun bewonerskaart in een groter gebied gratis parkeren. Gaan we dan opnieuw sneller de wagen nemen om inkopen te doen in de winkelstraat in de buurt? Het verschil tussen het parkeertarief op straat en in de parkeergarages blijft te klein om mensen de parkings in te krijgen. Het autonoom parkeerbedrijf GAPA hoopt met het lage parkeertarief in de toekomstige parking aan de Nationale Bank de prijzen te kunnen drukken in de andere parkings.

GAPA deed in het verleden te weinig inspanningen om de bewoners te overtuigen van het nut om het parkeren te stroomlijnen. Zonder een degelijk parkeerbeleid keert de chaos in de Antwerpse straten gegarandeerd terug. De enige communicatie met de bewoners en de bezoekers was het parkeerticket van € 2,00 of de parkeerboete achter de ruitenwisser. GAPA communiceert nu uitvoerig over het nieuwe parkeerbeleid. Hopelijk blijft het hier niet bij.
Ik denk dat het méér dan hoog tijd is dat zowel de stad als de privé de handen in elkaar slaan voor het uit (of is het in dit geval IN) de grond stampen van grote parkeergarages. Daar kan voor beide partners winst in zitten en de burger kan er alleen wel bij varen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten