donderdag 7 augustus 2008

Over boompjes opzetten, terrassen en processen-verbaal...

Het is niet de eerste keer dat ik hier een "boompje opzet" over het nieuwe terrassenreglement, of beter gezegd van het terrassenbeleid van Schepen Voorhamme. Het is ook niet de eerste keer dat ik een "boompje opzet" over de manier waarop de stad Antwerpen communiceert met haar bewoners.
Ik weet dat dit "(Eigenwijs) woord van de redactie" gelezen wordt op 't Schoon Verdiep. Uiteraard niet door iedereen en niet altijd zo graag en ik weet bijna zeker dat Robert Voorhamme het niet leest.
Hoe ik dat weet? Logica, pure logica. Wanneer iemand op één maand tijd drie maal in zijn bloot gat gezet wordt in een krant en hij doet daar niets aan, dan zijn er maar twee mogelijkheden: Of hij leest de krant niet, of... hij is zo dom als het paard van Kristus (Dat was ook een ezel).
Ik heb het terrassenreglement hier al eens integraal gepubliceerd, en in die tekst vallen twee zaken op:
- Een vrije voetgangersruimte van anderhalve meter.
- Een overgangsperiode van maar liefst twee jaar.
Diezelfde tekst werd door het stadsbestuur in hun communicatieorgaan "De(n) Antwerpenaar gepubliceerd en openbaar gemaakt op een forum van horecamensen.
"De bedoeling van het reglement is niet om bij minder terrassen uit te komen, wel dat we een kwalitatiever aanbod van terrassen hebben", zegt burgemeester Patrick Janssens. Daarnaast staat in het reglement ook dat uitbaters bij het uitstallen van hun terras een obstakelvrije doorgang van minstens anderhalve meter in acht moeten nemen. De huidige terrassen zijn immers vaak te onveilig voor de voetgangers, luidt het bij het stadsbestuur.
Netjes geregeld toch? Vraag dat maar eens op de Grote Markt, waar een horeca-uitbater met een zéér proper, nieuw, reklamevrij terras een proces-verbaal van de plaatselijke dienders in de bus kreeg omdat er een vrije doorgang was van 2,70 meter!!! En... geplaatst was zonder voorafgaandelijke vergunning.
Welnu, sinds de invoeging van het nieuwe reglement werden alle oude vergunningen ingetrokken en nog geen nieuwe gegeven. Bovendien dacht ik dat 2,70 meter ruim binnen de minimummarge van anderhalve meter ligt.
Kostprijs? Een "overlastboete" van maar liefst 250,- Euro. Zeg nu zelf, het is inderdaad moeilijk voor de voetgangers op de Grote Markt, er rijden geen auto's en ze hebben minstens 50 meter wandelruimte. Dan is een nieuw, proper terras inderdaad een overlast, Mijnheer Voorhamme.
Ik dacht dat de basistaken van de politie iets anders was dan terrassen meten, of vergis ik mij daarin?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten