maandag 4 augustus 2008

Halalfashion

Moslimmeisjes, ze zijn niet meer wat ze geweest zijn. Ze dragen ’skinny’ punkjeans, pumps die 10 centimeter boven de grond zweven en oorringen waar een hand door kan. Maar ze houden nog steeds van hun traditionele hoofddoek (al dan niet in tijgerprint). ’Halalfashion’ of halalmode wordt het fenomeen genoemd. De moderne moslima volgt dezelfde mode als ’de rest’, alleen bedekter. Moslima’s van nu zoeken een balans tussen wat sociaal acceptabel is en wat modieus is.

Deze generatie moslima’s is ook groter, heeft meer te besteden en is dikwijls hoger opgeleid. Ze willen met hun kleding een signaal geven: wij zijn modern en doen mee. Sommigen zijn zich zeer bewust van de manier waarop naar hen gekeken wordt. Ze willen modieus zijn én islamitisch verantwoord.

“Ik volg gewoon mijn eigen smaak”, zegt Bahia (20). “Ik vind het ook heel leuk om met anderen over mode te praten. Waar haal jij je skinny jeans? Waar je hoofddoek? Dat soort dingen. Zelf let ik erop dat als ik voor een print in mijn jurkje ga, mijn hoofddoek dan dezelfde kleur heeft als de broek die ik draag. Een kleur die ook voorkomt in de jurk. Zo heb ik thuis hele setjes hangen. Ja, ik ben er echt wel mee bezig.”

Een modern antwoord op het hoofddoekenbeleid van onder andere de stad Antwerpen? Want zeg nu zelf, in tegenstelling tot de traditionele hoofddoek is deze “Halalfashion” best wel modieus en aanvaardbaar. Bovendien heeft deze hoofddoek totaal niets meer van de traditionele en oogt hij niet als een hoofddoek.

Men kan moeilijk stellen dat jonge moslima’s die deze “Halalmode” dragen dit doen als teken van onderdrukking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten