maandag 18 mei 2009

(Kleine) ondernemers voor het goede doel...

Voor de derde keer op rij zetten de handelaars van de Kammenstraat, verenigd in Kammenstraat United VZW, een nieuw fris evenement neer met NAKED09. We weten dat het niet evident is om een Fashion evenement te combineren met een goed doel zoals daklozenwerking. Maar de Kammenstraat is en blijft gekend voor het roeien tegen de stroom in. Zeker in tijden van crisis is het opnemen voor de zwakkeren een must. Als Kammenstraat United doen ze dit voor de derde keer, wat bewijst dat er een draagvlak is bij de ondernemers en ook bij hun klanten. We zijn dan ook blij om vast te stellen dat ook in deze economisch moeilijkere tijden leden van de Kammenstraat United inspanningen blijven doen om dit NAKED09 te ondersteunen. Vele ondernemers hebben kleding geschonken voor de NAKED shop waar deze kleding verkocht werd voor het goede doel. De klanten zijn ook nu weer massaal de NAKED shop gaan bezoeken om mooie koopjes te doen. Een rondvraag bij de klanten vorig jaar leerde ons dat zij met hun aankoop vooral het goede doel willen steunen.

Boven hun aankopen bij de handelaars doen zij dikwijls een extra aankoop voor dat goede doel. De ondernemers kleden ook de modellen die een belangrijke ondersteuning zijn voor NAKED09 en voor de inzameling van de fondsen. 350 jongeren hebben zich aangemeld voor de casting wat niet niets is en komen gratis lopen voor het goede doel. Chapeau hiervoor!!!
Heel wat kleine handelszaken deden mee. Een aantal grote ketens die zich ook bezighouden met maatschappelijk verantwoorde thema’s, zoals Levis, LeeCooper, enz… deden ook mee. We betreuren dat andere grotere zaken niet wilden meewerken aan dit evenement. Het blijkt dat het vooral de kleinere ketens en zaken zijn met een lokale inbedding die het meest geëngageerd zijn om initiatieven met een sociaal doel te steunen. Het zijn ook deze kleinere modewinkels die zorgen voor de diversiteit in het aanbod en daarenboven een grote maatschappelijke meerwaarde hebben. Zij zijn altijd de eersten om zich te engageren in lokale initiatieven en zich in te zetten voor sociale doeleinden. Het is daarom ook zeer belangrijk dat zij beschermd worden door de soldenwetgeving en de sperperiode. De sperperiode laat hen toe op te tornen tegen de grote internationale winkelbedrijven. Kleine winkels moeten hun man staan door kwaliteit en service en zouden zonder een degelijke soldenwetgeving en de sperperiode niet kunnen opboksen tegen grootbedrijven die het vooral van grote verkoopsvolumes moeten hebben. De handelaars zijn ook blij dat ze deze keer een sociaal evenement konden combineren met een ecologisch evenement.
Na twee jaar afwezigheid van het nationale evenement Met Belgerinkel naar de Winkel, en een niet aflatend lobbywerk van Unizo Antwerpen Stad is Met Belgerinkel naar de Winkel weer te gast in Antwerpen. Ze hebben mee nagedacht over het nieuwe concept en ze konden spreken van een frisse hippe start. Ook dank voor de creatieve toutch van Walter Van Beirendonck in dit volledig gerestyld evenement. Met Met Belgerinkel naar de Winkel en NAKED09 dragen de handelaars met een hart vandaag een steentje bij voor een betere wereld.
Laat veel handelaars in Antwerpen eens een voorbeeld nemen aan de in veel ogen “verloederde” Kammenstraat. Qua uitzicht misschien verloederd, maar levendig als nooit te voren en… met een hart van goud!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten