dinsdag 28 april 2009

Het Koningin Astridgedrocht...

Wanneer ik de hiernaast afgebeelde postkaart van het Koningin Astridplein van enkele decennia geleden bekijk, kan ik niets anders zeggen dan: "Prachtig, gewoonweg prachtig!"


Goed, er lag geen parkeerplaats onder, de trein reed er nog niet onder en het is een beetje gedateerd. Of een heraanleg zich opdrong? Ik weet het niet, er zullen wel voor- en tegenstanders geweest zijn. Ik zou mij kunnen vinden hebben in een kleine aanpassing hier en daar, maar met toch een héél klein beetje respect voor het verleden en met héél veel respect voor de functie van het plein. Want tenslotte had het Koningin Astridplein in de oude versie ook een parkfunctie. Hoeveel mensen hebben destijds de namiddag niet doorgebracht op een bankje tussen het gras en de bloemen. Ze waren klein behuisd en geld om de dierentuin te bezoeken hadden ze niet.


Maar neen, wat deed de stad in haar bouwwoede? Een Spaanse architect aanstellen en die zou het ganse geval eens gaan "opwaarderen". Precies of België, of zelfs Antwerpen heeft geen goede architecten die de klus konden klaren. Een Antwerpse architect zou minstens voeling hebben gehad met het plein en het volgens mij héél anders hertekend hebben.


Opwaarderen? Kijk gewoon naar de foto hier naast en U kan niets anders dan beamen dat ze er een gedrocht van gemaakt hebben. Een stenen vlakte met wat schamelijk gras en fiets- en voetpaden die niet van elkaar te onderscheiden zijn. Trouwens dat gaat weer veranderen. Hoeveel heeft dat schandaal al gekost?

Kijk eens naar wat er in een niet zo ver verleden gebeurd is: Het de Coninckplein is een betonvlakte geworden en het "groen" op de Groenplaats is ver te zoeken. Twee onpersoonlijke vlakten die ingenomen werden door alcohol- en drugverslaafden en ander langharig, werkschuw tuig. Twee pleinen waar het bij schemering niet meer veilig is.
Ik vrees dat het Koningin Astridplein binnen enkele jaren dezelfde weg op gaat, ondanks de Spaanse architect en de vele miljoenen die het gekost heeft en nog zal kosten...


2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste....,
    Ik heb Uw reactie verwijderd en U zult zelf wel weten waarom. Op reklamemaken staat nu eenmaal een prijs en ik laat het niet "op een verdoken manier" gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen