zaterdag 27 maart 2010

Welkom in Antwerpen...


Antwerpen bezwijkt onder de asielzoekers, het Antwerpse OCMW staat op de rand van het failliet, maar toch...


Ambtenaren van de Dienst Vreemdelingenzaken (DSZ) zouden aangespoord worden om zo veel mogelijk regularisatiedossiers goed te keuren. Daardoor zouden ze zelfs valse arbeidsdocumenten dulden. Dat zegt N-VA-kamerlid Sarah Smeyers in de Corelio-kranten.

Volgens een insider is er druk vanuit het CDH, de partij van de bevoegde staatssecretaris Melchior Wathelet, om zo veel mogelijk dossiers goed te keuren. Smeyers vindt het vooral niet kunnen dat dossiers waarin valse arbeidsdocumenten zitten verticaal geklasseerd worden. In zulke documenten liegt de aanvrager immers over het hebben van een vaste job.

Smeyers zegt dat de ambtenaren die valse contracten zelfs uit het dossier halen en op zoek gaan naar andere positieve elementen opdat de betrokkene toch kan worden geregulariseerd.

Moest ik als secretaris van onze wielerclub aanvragen voor subsidies bij de overheid staven met valse stukken, dan mocht ik mijn subsidies vergeten en mocht ik het waarschijnlijk bij mijnheer de rechter gaan uitleggen.

Wie mij kent of hier regelmatig langskomt weet dat ik helemaal geen racist ben. Maar dit kan niet. Iemand die regularisatie aanvraagt op basis van valse papieren heeft volgens mij niet eens het recht om papieren te krijgen.

Het strafste van dit verhaal vind ik, is dat Wathelet het hele verhaal toegeeft en zegt dat valse werkgeverscontracten niet noodzakelijk tot een negatief advies leiden. Dat hangt volgens de staatssecretaris van geval tot geval af, een uitspraak die door DSZ wordt bevestigd. Dat ook de politie zou klagen over frauduleuze dossiers die genegeerd worden, wil men bij DSZ niet bevestigen.

Wie recht heeft om hier te blijven mag dit van mij, wie al bij zijn aanvraag de wet overtreedt zal dit waarschijnlijk ook doen als hij in dit land mag blijven. Een staatssecretaris die zijn ambtenaren oproept om fraude toe te laten is het niet waard om nog langer in de regering te zetelen.

Wat moet er nu gebeuren? Al de aanvragen moeten door een onafhankelijke commissie herbekeken worden en al de aanvragen met valse stukken moeten een negatief advies krijgen. Het parlement moet deze aanvragen dan vernietigen.

Maar ook bedrijven die al dan niet tegen betaling valse document gaven aan de aanvragers moeten worden bestraft. En de ambtenaren die dit systeem hielpen in stand houden moeten een tuchtsanctie krijgen.

Wie dit verhaal leest weet meteen dat de term "Belgenmop" een juiste benaming is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten