zondag 17 januari 2010

Het gelijk van Bobbejaan Schoepen...

Wat was het leven vroeger toch simpel, hé, vooral als het op bier aan kwam. Je had de brouwerij Stella Artois in Leuven, brouwerij Jupiler in Jupille, brouwerij Hoegaarden in Hoegaarden, enz... tot de globalisering. Alle brouwerijen in dit landje en ook wel enkele in andere landen verdwenen. Enfin, ze verdwenen niet, maar werden opgeslorpt door een wereldbedrijf : AB Inbev. En van dan af weten we niet meer wat we drinken. Is Stella wel Stella, is Jupiler nog Jupiler. Ik weet het niet, en ik zou er ook niet durven om wedden.
Eén ding is echter zeker, slechts één brouwerij heeft bijna het monopoly over bier in het algemeen: AB Inbev. Die eens zo grote brouwerij in Leuven en in Jupille zijn gedegradeerd tot veredelde depots. En dat zal het personeel geweten hebben.

Lees onderstaand bericht van AB Inbev maar eens:

Als antwoord op de wijzigende marktomgeving en om haar commerciële focus te versterken, kondigd AB InBev vandaag de intentie aan om haar activiteiten in België te reorganiseren. De vooropgestelde initiatieven zouden voornamelijk betrekking hebben op:
- Het optimaliseren van de Belgische verkoopsactiviteiten en -processen om het hoofd te bieden aan de dalende volumes en veranderende consumptietrends.
- Een efficiëntere organisatie en centralisatie van ondersteunende diensten, die een betere focus op de kernactiviteiten zouden toelaten op lokaal niveau.

De aangekondigde intenties zouden kunnen resulteren in een mogelijke netto reductie van 263 banen op een totaal van meer dan 2700, waarvan 93 bedienden, 73 kaderleden en 97 arbeiders. De mogelijke veranderingen zouden AB InBev toelaten om haar positie als modern consumentengoederenbedrijf, met een verhoogde consumenten- en klantenfocus, verder uit te bouwen, zodat het succes van het bedrijf op lange termijn verzekerd zou worden.

Zo eenvoudig gaat dat dus, met één enkele nota. Gelukkig laat het personeel in België niet op haar kop zitten en blokkeren ze de uitgangen van de Belgische vestigingen, zodat geen druppel bier de brouwerij kan verlaten. Gevolg? Nog enkele dagen en de cafés staan droog.

Ik vraag mij af of de Antwerpse bard, Bobbejaan Schoepen, dit in gedachten had wanneer hij zijn "Café zonder bier" schreef. Misschien kunnen de radiostations en dj's nu al voorbereiden en zorgen dat ze deze evergreen in de nabijheid van de draaitafel hebben, want "Café zonder bier" wordt ongetwijfeld dé voorjaarshit van 2010.

Oh ja, en als de horecazaken op het Zuid, De Keyzerlei, de Grote Markt, en noem alle trendybuurten maar op, hun drankprijzen niet gaan aanpassen naar een normaal niveau, zullen er bij AB Inbev nog héél veel jobs sneuvelen, want 100 oude Belgische franken voor een simpele werkmanspint is er écht over... De winst die gemaakt wordt met de BTW-verlaging van 21% naar 6% wordt volgens mij gewoon verdeeld onder de armen, of dan toch de linker- en de rechterarm van de horecuitbater...terwijl de service niet beter wordt, er geen personeel bij komt en het personeel dat er was voor de verlaging even zwart werkt al daarvoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten