woensdag 12 augustus 2009

Busje komt zo, chauffeurke komt voor de derde keer...

Als er al eens incidenten te melden vallen over De Lijn gaat het meestal om chauffeurs of passagiers die het slachtoffer zijn geworden van een of andere vorm van agressie, vooral in Antwerpen, of is het de ACOD die de boel plat legt. Nu zit de Vlaamse vervoersmaatschappij met een intern probleem.

In Oost-Vlaanderen is een handeltje aan het licht gekomen waarbij enkele chauffeurs van hun collega’s shifts hebben gekocht om zo een centje bij te verdienen. De ’verkoper’ kon dan op zijn beurt in het zwart klusjes uitvoeren of wat meer tijd besteden aan zijn bezigheid als zelfstandige in bijberoep, wat kennelijk een aardige stuiver meer opleverde dan de job als chauffeur.

Alvast één busbestuurder heeft toegegeven dat hij soms drie beurten in één etmaal afwerkte, of drie shifts van 7,5 uur. Met zijn verplaatsing naar en van de stelplaats kan die man nauwelijks zijn bed gezien hebben. Enkele chauffeurs hebben in elk geval meer uren gepresteerd dan er op hun loonfiches vermeld stonden. Dat is bewezen. Het is vreemd dat de Arbeidsinspectie tot die vaststelling moest komen. Dit wijst erop dat de interne controle bij De Lijn mank loopt.

Of het in Oost-Vlaanderen om een geïsoleerd geval gaat moet blijken. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits heeft De Lijn opgedragen om snel te onderzoeken of elders in Vlaanderen wordt geknoeid met de diensturen en eist dat de controle op de rijen rusttijden sluitender wordt gemaakt. Bij de TEC in Wallonië en bij de MIVB in Brussel heeft de Arbeidsinspectie eerder soortgelijke misbruiken ontdekt. Het is dus niet ondenkbaar dat dergelijke praktijken ook in andere Vlaamse provincies aan de gang zijn, of wat had je gedacht?

Buschauffeurs zitten in een strak dienstrooster dat maanden vooraf vastligt en waardoor het niet altijd eenvoudig is om in te spelen op onverwachte familiale situaties. Diensten omruilen kan mits toelating, al zal dat niet op alle momenten even makkelijk zijn. Ritten verkopen is een andere kwestie. Dat is niet alleen frauduleus maar brengt bovendien de veiligheid van passagiers én chauffeur in gevaar. Deze affaire is geen goede zaak voor De Lijn, die betrouwbaarheid en veiligheid hoog in het vaandel voert. Een aantal personeelsleden heeft de reputatie van de maatschappij zeker schade toegebracht. Zij moeten de gevolgen dragen.

Vorig jaar vervoerde De Lijn 508 miljoen passagiers en telde de maatschappij 8.246 medewerkers. Het is niet omdat enkelen zich hebben misdragen dat heel het bedrijf onbetrouwbaar zou zijn.

En hoe zou het in Antwerpen zijn...

2 opmerkingen:

  1. Ik durf er gewoon niet aan denken hoe het bij ons in Antwerpen is !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dit speelt niet alleen bij De Lijn hoor, ook het GVB in Amsterdam speelt het, zat leidinggevenden, maar die hoef je niet altijd te zien. Geen goede zaak, dat zeker niet. Maar het gebeurt en niet alleen daar.

    Een chauffeur uit Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen