zaterdag 1 augustus 2009

Antwerpen in de tang...

De Nederlandse Raad van State heeft de uitdieping van de Westerschelde voorlopig opgeschort. Dat is heel slecht nieuws voor de haven van Antwerpen. Met Nederland was nl afgesproken dat dit werk nog dit jaar zou worden uitgevoerd, waardoor grotere, vooral containerschepen de Antwerpse haven zouden kunnen binnenvaren. Wegens de crisis zijn ook in Antwerpen de economische activiteiten een stuk teruggevallen, maar men hoopt op een kentering en dan zal die uitdieping meer dan nodig zijn. Voorlopig komt daarvan dus niets in huis. Zelfs al zou er nog een definitieve beslissing vallen die toch een goedkeuring van de werken zou inhouden, dan nog zal er weer veel tijd (en geld) verloren gaan. De officiële reden voor de opschorting zou zijn, dat er te weinig natuurgebied gecreëerd zou worden langs de stroom, wat de kosten van de havenuitbreiding zou moeten compenseren. De echte reden is waarschijnlijk, dat Rotterdam ervan zou profiteren, mochten de grootste containerschepen Antwerpen niet meer kunnen bereiken.

Nu, hoe dan ook, de groene jongens en meisjes zullen tevreden zijn. Zoals ze nu ook al tevreden zijn, dat ze straks de kans krijgen het Lange Wapperproject te kunnen dwarsbomen en zo de verkeersontsluiting van datzelfde Antwerpen voor x-aantal jaren zullen kunnen laten verdagen.
Antwerpen wordt zachtjes, maar zeker doodgeknepen. Geen Schelde-uitdieping, geen Lange Wapperbrug, waarschijnlijk ook geen IJzeren Rijn. Voor dat laatste project heeft men zogezegd al berekend, dat het meer zal kosten dan dat het zou opbrengen. Dit laatste komt, doordat men de oude spoorverbinding van Antwerpen met het Duitse Rijnland, via Luik, heeft gemoderniseerd, waardoor er langs daar sneller kan gereden worden. De solidariteit, weet je wel.

Voeg bij dit alles de bijna zekerheid dat Opel Antwerpen zal moeten sluiten en dat dezelfde groene maffia, die het Lange Wapperproject wil kelderen, nog steeds mollenwerk verricht om ook de uitbouw van de luchthaven van Deurne te boycotten. Kortom, Antwerpen zit in de tang, tienduizende werkplaatsen worden bedreigd en Vlaanderens motor dreigt serieuze schade te gaan oplopen, als hij al niet stil zal vallen (voor wat het verkeer betreft, kan dit letterlijk worden genomen). Dat heel deze zaak niet alleen Vlaanderen, maar ook het Waalse achterland zal treffen, lijkt niemand te interesseren. Ook niet in Wallonië. Daar is het alleen van belang dat België blijft bestaan zoals het nu is, dat de Vlamingen de rekeningen zullen blijven betalen en dat zij, de Walen, hun huidige levensstandaard zullen kunnen behouden, ook al gaat het land én Antwerpen er aan failliet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten