woensdag 28 mei 2008

Impressies op de Grote Markt

Deze voormiddag, na m'n dagelijkse bezoek aan het ziekenhuis, belandde ik op de Grote Markt te Antwerpen, waar ik geregeld m'n krant ga lezen. Ik was er iets vroeger dan m'n normale uur, zodat het normaal nog héél stil is in het hart van Antwerpen.



Alhoewel, vandaag was het blijkbaar de dag van de tegenstellingen. Even voor elven zie ik Manfred op de Grote Markt verschijnen. De naam zegt u waarschijnlijk niks, maar als ik zeg dat het degene is met zijn witte baard, die regelmatig in z'n Schotse rok rondloopt en iedereen uitscheld die passeert, zegt dat waarschijnlijk iets meer.


Wel, vandaag gaf betrokkene een praktische functie aan de fontein van "Den Brabo". Onverwacht ging hij onder de waterstralen van Brabo staan en nam er gewoon een bad, om nadien er ook zijn kleding te wassen, terwijl niemand er aanstoot aan nam. Tenslotte kent iedereen hem en maakt hij stilaan deel uit van het "marktmeubilair".


Wie normaal ook deel zouden moeten uitmaken van het straatmeubilair is de Antwerpse politie. Spijtig genoeg kwamen die, in hun over-ijver, véél minder sympathiek over, door een leverancier van broodjes te verbaliseren wegens verkeerd parkeren. Sorry, maar die mens kwam enkel "leveren" en heeft daar géén volle twee minuten gestaan. Hebben onze dienders dan echt niks anders te doen dan in dit geval "mensen te kloten", terwijl hun ex-chef gisteren zijn kar keert en in zijn getuigenis iemand vrij pleit die voor heel wat meer overlast gezorgd heeft dan iemand die even broodjes komt leveren. Of klopt het echt wat men in Antwerpen binnensmonds zegt dat je eerst enkele weken onder de zonnebank moet gaan om letterlijk alles te mogen doen?


Janssens, Janssens, ik vrees dat je tegen de volgende gemeenteverkiezingen terug een jobje in de reklamewereld zult moeten zoeken, tenzij ge uw troepen in een andere richting stuurt en beseft dat er ook nog (sociale zekerheidbetalende)blanken én echte Antwerpenaars in uw gemeente wonen. Want ik vrees dat men tegenwoordig, om in goede aarde te vallen, beter de mensen begroet met "Salaam Alycum" dan met "Ha, de mannen" (Dan mag men méér dan "iets" meer). Of hoe "rood" omwille van de stemmen "bruin" kan kleuren.

1 opmerking:

  1. De Manfred, ik vind het een gewéldige vent! En altijd vrolijk, die kerel, heeft blijkbaar niets te verliezen. En uitschelden, dat heeft hij mij nog nooit gedaan, in al die een stuk of wat tien ontmoetingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen