zondag 25 mei 2008

Graffiti...zegen of ramp in Antwerpen?

Méér dan 600.000,- € of, voor oude Belgen zoals ik, 24.000.000 oude Belgische franken. Ik herhaal vierentwintig miljoen oude Belgische franken. Dat is het bedrag dat De Lijn vorig jaar uitgegeven heeft aan herstellingen van voertuigen en infrastructuur ten gevolge van vandalisme. Antwerpen spant hierbij de kroon met een stijging van maar liefst 116% ten opzichte van 2006.

Een gedeelte hiervan is ten gevolge van glasschade aan wachthokjes, messneden in zittingen op bus en tram en hier en daar een vuilbak die sneuvelt.

Het overgrote gedeelte van dat bedrag echter gaat naar het verwijderen van graffiti.

Sommigen willen graffiti verheffen tot een vorm van kunst, maar voor mij blijft het het opzettelijk vernielen en/of beschadigen van andermans eigendommen door marginale, al dan niet aan ik weet niet wat verslaafde jeugd.
Deze vorm van vandalisme, waarbij het "kunstwerk" zich over het algemeen beperkt tot een onnozele krabbel, door insiders "een tag" genoemd, beperkt zich echter niet tot het openbaar domein zoals De Lijn en de voertuigen van de NMBS, maar wordt ook uitgeoefend op kunstwerken én op eigendommen van "Jan met de pet". Om deze gedrochten te verwijderen dienen zowel "Jan met de Pet" als de overheid enorme bedragen op te hoesten.
Omdat dat geld van ergens moet komen, en dus bespaard wordt op de sociale uitkeringen, beklagen de spuiters van de graffiti zich dan weer over het feit dat ze te weinig uitkering krijgen om andermans eigendom te beschadigen.
Ik hoop oprecht voor de graffitispuiters dat ik nooit één van hen op heterdaad betrap, want... ik vrees dat deze confrontatie zou kunnen uitdraaien op enkele weken bloedpissen aan het adres van de spuiter. Men weze gewaarschuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten