dinsdag 17 juni 2008

Informatiecampagne Oosterweelverbinding


Vanaf 17 juni kan men terecht in het Stadsarchief om de maquette van de Lange Wapper te gaan bewonderen. Iedereen is het er over eens dat dit bouwwerk één van de belangrijkste en duurste ingrepen in Antwerpen is. Het bepaalt de toekomst en het beeld van A voor de komende 50 jaar. De ‘informatiecampagne’ naar de bevolking van A en haar regio komt vanaf dinsdag op gang. Maar eerst de feiten.
De informatietentoonstelling lange Wapper in het stadsarchief start op dinsdag 17 juni en eindigt op 28 juni: twee weken. Zondag en maandag zijn sluitingsdagen. Openingsuren: van dinsdag tot zaterdag: van 13 uur tot 17 uur (4 uur), Op woensdag tot 20 uur (of 7 uur). In de zomermaanden zal men op specifieke dagen de tentoonstelling kunnen bezoeken.
Welgeteld 10 dagen is de tentoonstelling te bezichtigen: 8 dagen aan 4 uur, 2 dagen aan 7 uur = 46 uur, minder dan 2 dagen, of nauwelijks 6 werkdagen.
De toegangsuren zijn zo gekaderd dat een hele groep van mensen al uitgesloten is: van 13 tot 17 uur. . De werkende kan louter in de vrije tijd op woensdagavond of op zaterdag de tentoonstelling bezoeken: 2 x 3 uur en 2 X 4 uur: of 14 uur. Werkenden worden quasi uitgesloten. De leeszaal van het Stadsarchief is nochtans tijdens de week van 8u30 tot 16u30 toegankelijk, dus ook tijdens de lunchpauze.
De periode van de tentoonstelling: de tentoonstelling valt pal in de examenperiode en eindigt wanneer de voorbereidingen voor de vakantie de aandacht genieten. (Mondige) studenten en jongeren worden quasi uitgesloten. Op Zaterdag 28 juni zullen ouders die op vakantie gaan wel andere zorgen aan het hoofd hebben.
A heeft ca. 470.000 bewoners. Indien nog maar 10% van de bevolking de tentoonstelling wenst te bezoeken komt men uit op 1.000 bezoekers per uur. (Enkel het Louvremuseum met haar honderden zalen kan dat aan)
De kostprijs van de informatietentoonstelling is miniem. De grootste post zullen de advertenties zijn om aan te kondigen dat er korte duur tentoonstelling is. Een tweetal bewakers kost het project maximaal bruto 5.000 EURO, want opgeteld, slechts een loon van een halve maand. Het communicatiebudget van de Lange Wapper is nochtans, als we de media mogen geloven, ca 2.000.000 EURO.
Geen misverstanden mogelijk: een communicatie naar zo weinig mogelijk burgers. Vaak wordt communicatie gereduceerd tot externe communicatie. Ook communicatiespecialisten maken wel eens die fout. Nochtans kan men het onderscheid maken tussen twee grote blokken, interne en externe communicatie.De kunst van de communicatie bestaat er in de juiste informatie, naar het juiste doel, op het juiste moment te brengen.
De communicatie over de Lange Wapper is uitzonderlijk professioneel; uitzonderlijk in patroon en zeer spitsvondig.Bijna alle inspanningen werden geleverd voor de interne communicatie (belanghebbenden, partners, beleidsmakers, experts, uitvoerders en ontwerpers). Dit werd gekoppeld aan het vermijden van informatiedoorstroming naar de buitenwereld (pers, media, niet-betrokken specialisten in de materie en de bevolking).
De externe communicatie is minimaal en eenzijdig: het is een informatietentoonstelling in één richting. Bovendien wordt het de potentiële bezoekers bijna onmogelijk gemaakt om ze te bezoeken. De periode, de dagen en uren van bezoek zijn gewiekst uitgekiend. De potentiële bezoeker wordt op voorhand monddood gemaakt. Een zaak staat vast: het Lange Wapper communicatieteam zullen juichen als nauwelijks enige Antwerpenaren of Vlamingen de tentoonstelling zullen hebben bezocht. Taak voltooid! En ja, ‘t Stad is van Iedereen. Laat de Antwerpenaar maar in de waan.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten