zaterdag 21 juni 2008

Achmed Halal


Het Vlaams Belang waarschuwt ons vaderlijk voor de oprukkende halalproducten op de winkelrekken. Met de actie ’Consumenten tegen islamisering’ worden de klanten van de grote warenhuizen geïnformeerd. Dat vooral de grote ketens halalproducten aanbieden, baart muggenneuker Filip Dewinter zorgen.

Vanwaar komt die angst voor alles wat halal is? Ik nam zelf al eens de proef op de som. Zo at ik een stukje halalworst. Het was lekker pikant, net naar mijn smaak, dus best oké. Ik voelde niet de behoefte in mij opborrelen om mij vijf keer per dag met m'n schijter omhoog naar Mekka te richten. Ik stapte ook niet naar één van de talrijke kledingwinkels op de Turnhoutsebaan of in de Offerandestraat om een hoofddoek voor ons Rita te kopen. Een jaar geleden proefde ik eens van Mecca-cola. Ik was niet onder de indruk van de smaak. Geef mij maar de traditionele colamerken.

Het Vlaams Belang ziet vooral andere gevaren in het ruime aanbod van islamitische producten in de winkelrekken. Het zou wijzen op de radicalisering binnen de moslimgemeenschap. In het verleden liet de doorsnee moslim alleen het varkensvlees en de alcoholische dranken links liggen. De moslim zou nu volgens Dewinter strikter de islamitische voorschriften naleven. Daarna schakelt Dewinter over op de verdachtmaking. Hij stelt zich de vraag waar de opbrengst van deze producten naartoe gaat. Dat een worst voldoet aan de Saudische islamitische voorschriften, is voldoende om de link te leggen met het fundamentalisme. En wie verdient aan de Turkse koffie met een halal-label? Volgens de verpakking gaat een deel van de opbrengst naar een Vlaamse koffiebranderij in het Waasland. Daarnaast verwijst het Vlaams Belang naar de rituele slachtingen zonder verdoving van de dieren en de afwezigheid van Nederlandstalige productinformatie op de verpakking. Ondanks al deze elementen ligt tot grote verbazing van het Vlaams Belang de halalvoeding in de winkelrekken van de warenhuizen.

Maar is het wel zo verbazend dat steeds meer islamitische producten doorsijpelen in de grote warenhuizen? De moslimgemeenschap groeit sterk. Het aandeel allochtone Antwerpenaars stijgt jaarlijks. Sinds 2002 groeide het aantal inwoners van allochtone afkomst van 21,2 procent tot net geen 28 procent. Bijna één op de vijf Antwerpenaars is afkomstig van buiten de Europese Unie. 7,5 procent heeft Marokkaanse wortels en 2,5 procent is van Turkse afkomst. Vorig jaar lichtte Edwin Verdoolaege, wetenschappelijk medewerker van de Universiteit Gent, de Belgische bedrijven door met een Marokkaanse of Turkse eigenaar. Hij stelde vast dat de 2.707 bedrijven met Marokkaans-Belgische zaakvoerders goed zijn voor een omzet van ruim 1,2 miljard euro. België telt 2.400 bedrijven met een Turkse ondernemer. Zij zouden een omzet hebben van 900 miljoen euro. De meerderheid van deze zaken werkt met of levert halalproducten. De managers van de warenhuisketens beschikken over deze cijfers. Zij zien een nieuwe en vooral groeiende markt. Het is dan ook logisch dat ze daar een graantje van willen meepikken. Het maakt voor hen dan niet zo veel uit of dat graantje halal of koosjer is. Als deze producten over de toonbank blijven gaan, zullen ze die ook blijven aanbieden aan Mohamed, Rabbi Jakob en Tante Sabine.

Wat mij wel verschikkelijk stoort (maar daar zal De Winter dan misschien geen last van hebben) is dat die onnozelaars van Turken, telkens Turkye een voetbalmatch wint, de ganse stad op stelten zetten met hun getoeter. Om 00.30 uur slapen de meeste normale mensen!!!!! Vreet dus halalworsten zoveel je wilt, schakel voor mijn part over op varkenskoteletjes, maar STOP DAT NACHTELIJK GETOETER!!!!!!!!!!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten