maandag 9 juni 2008

Koopkracht herwinnen door gijzeling van de reizigers

Men zou niet van deze wereld zijn, indien men zou ontkennen dat in België de laatste jaren de koopkracht aanzienlijk gedaald is. In eender welke supermarkt is het onmogelijk geworden om voor 50€ een kar vol met boodschappen te laden. Voornamelijk de kleine en gemiddelde inkomens hebben last van dit fenomeen en voor sommigen wordt het inderdaad "op de kleintjes passen". Buiten vele andere kosten denk ik vooral aan de ouders met schoolgaande kinderen die een maand-, kwartaal- of jaarabonnement dienen te kopen van De Lijn om hun kinderen van en naar de school te laten vervoeren. Een kost die niet te onderschatten is.
Laat het nu net De Lijn in Antwerpen zijn die vandaag gaat staken om te protesteren tegen de vermindering van de koopkracht. Inderdaad, al die schoolgaande jeugd, midden in de examenperiode, die niet op school geraakt, alle werkwilligen die niet op hun werk geraken, en persoonlijk gesproken, ikzelf die verplicht wordt om een taxi te nemen om op tijd in het ziekenhuis te zijn voor een dagelijkse behandeling.
Is het niet de NMBS die staakt, dan is het wel De Lijn, terwijl de overheid maar promoot om gebruik te maken van het openbaar vervoer, kweste van de Kyoto-norm te halen. Telkens is de goedmenende Belg het slachtoffer.
Wanneer ik vandaag de overvolle terrassen zie, gevuld met dronken, lallende, in groen en rood geklede "stakers" vraag ik mij af of zij dat ook zouden gedaan hebben indien het niet zo'n goed weer was of indien de match Nederland-Italie vandaag niet zou gespeeld worden.
Blijkbaar hebben zij géén last van de vermindering van koopkracht, want ik zou vandaag niet graag de horeca-rekening van deze stakers willen betalen.
Ik vraag mij af of zij wel weten, of minstens wakker liggen van het feit waarom ze staken, of is het gewoon een drogreden om niet te moeten werken en vanavond strontzat thuis te komen en vast te stellen dat door hun gedrag vandaag hun koopkracht inderdaad geminderd is. Voor velen zal er waarschijnlijk op het einde van hun loon nog een stukje maand overschieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten