zondag 22 juni 2008

Het verschil tussen een boer en een salonsocialist


Toen ik vanavond in het VTM-journaal Robert Voorhamme bezig hoorde, was ik ervan overtuigd dat die mens in gans zijn leven nog geen minuut mediatraining gevolgd heeft. Diplomatie is blijkbaar niet zijn sterkste kant, maar dat heeft hij blijkbaar van de plaatselijke oppergod Patrick Janssens geleerd.


Het is natuurlijk mogelijk dat beide heren véél slimmer zijn dan ik, of althans trachten om zich slimmer voor te doen, maar ik miste in dat VTM-nieuws het vuur van de echte socialist, ten tijde van de verkiezingen in de periode van priester DAENS. Toen kwamen de socialistische mandatarissen met veel zwier het werkmanscafé binnen en riepen ze: “Tourné général! Stem voor de socialisten!!” En wat doen die Antwerpse salonsocialisten? Die maken de café’s kapot.


Pas op, in hun beleidsnota straffe uitspraken over de horeca in het historische centrum, maar eens ze gesetteld zitten kennen ze de teksten van hun eigen terrassenreglement niet meer. Ineens moet er aan alle kanten een vrije ruimte van 3,50 meter zijn, wat nergens in het reglement vermeld is en moet dit gebeuren binnen de 14 dagen.


Boer Voorhamme wist het in het journaal zo diplomatisch te verkondigen, nietwaar? “Voor het zelfde geld moeten ze zich onmiddellijk in orde stellen!!!”


Beste salonsocialist, alleen om U een plezier te doen publiceer ik hieronder de integrale tekst van het terrassenreglement, zo kan U zelf eens lezen of u al dan niet gelijk hebt.

HOOFDSTUK I: DEFINITIES
Artikel 1
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
· openbaar domein: de ruimte buiten de particuliere percelen, meestal voorbij de rooilijn van een kavel. Het zijn de onroerende goederen die zonder onderscheid tot het gebruik van allen bestemd zijn. Iedereen kan er gebruik van maken mits hij/zij de bestemming ervan in acht neemt en zich gedraagt naar de bepalingen die het collectief gebruik ervan regelen.
· openbare weg: de openbare weg, te weten de wegen en pleinen die openstaan voor verkeer, hetzij voetgangersverkeer of ander verkeer.
· horecaterras: deel van de openbare weg dat privatief in gebruik wordt genomen door een horecazaak om dranken en voedingswaren voor directe consumptie te koop aan te bieden. Verder spreken we over “terras” in plaats van “horecaterras”.
· horecazaak: elke horeca-uitbating zoals gedefinieerd onder de NACE-BEL code 55 en 56 en handelszaken die in het bezit zijn van de nodige vergunningen om dranken en voedingswaren te laten nuttigen.
· NACE-BEL: de door het Nationaal Instituut van Statistiek vastgelegde lijst met codes waarin alle economische activiteiten gecatalogeerd worden.
· exploitant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening en risico de inrichting wordt gedreven.
· gevelterras: terras dat is opgesteld direct aansluitend aan de gevel van de horecazaak.
· eilandterras: terras dat niet tegen de gevel van een horecazaak is gesitueerd maar in de onmiddellijke nabijheid van de horecazaak. Tussen gevel en terras is steeds verkeer mogelijk.
· open terras: een terras dat minimum bestaat uit losse tafels en/of stoelen, maar dat mogelijk ook terrasschermen, parasols, … bevat, voor zover deze elementen eenvoudig weg te nemen zijn en deze constructief geen geheel vormen.
· gesloten terras: een terras met overdekte constructie waarvan de terraselementen tot één constructief geheel zijn samengevoegd, dat als uitbreiding van de aanpalende horecazaak dient, al dan niet met verhoogde vloer, en dat volledig afgesloten kan worden.
· reclame: elke mededeling die rechtstreeks of onrechtstreeks ten doel heeft de verkoop van producten of diensten te bevorderen met inbegrip van onroerende goederen, rechten en verplichtingen, ongeacht de plaats of de aangewende communicatiemogelijkheden.
· logo: figuur of tekst, dienend als herkenningsteken voor de handelszaak of dienstverlenend bedrijf.
· zomerperiode: de periode voor open terrassen die loopt van 1 maart tot en met 31 oktober.
· winterperiode: de periode voor open terrassen die loopt van 1 november tot en met 28 (of 29) februari.
· terrasscherm: verticale constructie of wand die bescherming moet bieden tegen wind, lawaai en dergelijke, die een open terras afbakent.
· parasol: opvouwbare, los op de grond staande constructie op één steun die bescherming tegen zon en regen biedt.
· zonnetent: een oprolbaar scherm boven raam- en/of deuropeningen dat bescherming biedt tegen zon en regen, al dan niet over de volledige breedte van de gevel, zonder steunpunt op de grond.
· terrasvloer: boven op de grond aangebrachte, beloopbare bedekking of constructie.
· CHE-gebied: gebied met een culturele, historische en/of esthetische waarde.
· sanctionerend ambtenaar: de ambtenaar zoals bepaald in artikel 119 bis van de nieuwe gemeentewet.
· obstakelvrije doorgang: het gedeelte van de openbare weg dat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor voetgangersverkeer (waaronder ook rolstoelgebruikers) en dat obstakelvrij moet zijn in één vloeiende lijn.
· stoelen: zitmeubel voor maximum drie personen.
· terraszone: zie art. 20: als de toegestane oppervlakte van het terras.
· sandwichbord: tijdelijke reclame die wordt geplaatst door middel van het aan elkaar bevestigen van twee (veelal kartonnen) borden.

HOOFDSTUK II: TOEPASSINGSGEBIED
Artikel 2
Zonder schriftelijke en voorafgaande vergunning van de burgemeester, die deze altijd kan herroepen, is het verboden de openbare weg privatief te gebruiken.
Het terras mag niet op de openbare weg worden uitgestald wanneer de vergunning nog niet is verleend en kan steeds ambtshalve op bevel van de politie verwijderd worden.
Artikel 3
Dit politiereglement is van toepassing op het volledige grondgebied van de stad Antwerpen.
Artikel 4
Het reglement is toepasbaar op open terrassen kleiner dan of gelijk aan 100 m² op het openbaar domein.
Een open terras kleiner of gelijk aan 100m² valt onder de toepassing van dit politiereglement en moet aangevraagd worden met een aanvraag voor terrasvergunning.
Artikel 5
De toepassing van het huidig politiereglement staat de toepassing van andere en/of hogere reglementering die verplichtingen en rechten in het leven roepen in hoofde van de exploitant niet in de weg, zoals het stedelijk belastingreglement “belasting op de uitstallingen op de openbare weg”.
De betaling van de belasting ontslaat de geregistreerde uitbater niet van de verplichting om een terrasvergunning aan te vragen.
Voor zover het huidig reglement hiervan niet afwijkt, zijn de bepalingen van de code van gemeentelijke politiereglementen onverminderd van toepassing.
HOOFDSTUK III: DE AANVRAAG TOT VERGUNNING
3.1 INHOUD VAN DE VERGUNNINGSAANVRAAG
Artikel 6
De aanvraag wordt ingediend bij de burgemeester.
Het dossier van een terrasvergunning is samengesteld uit:
Een aanvraagformulier.
Een plattegrondtekening van de bestaande toestand van het straat- of pleindeel waar het gewenste terras wordt ingericht. Op deze bestaande toestand wordt aangegeven waar het gewenste terras wordt ingericht.
Door het aanbrengen van voldoende meetlijnen zal uit deze tekening duidelijk blijken:
1.
a. de straatbreedte en de breedte van het voetpad.
b. De juiste inplanting van het gewenste terras t.o.v. de bebouwing in de omgeving en meer bepaald t.o.v. de horecazaak waarvoor het terras aangevraagd wordt.
c. De juiste inplanting van alle obstakels in de omgeving van 10 m rond het terras, zoals daar zijn: bomen en boomkransen, verkeerspalen en -lichten, parkeermeters, bestaand straatmeubilair zoals banken bloembakken, telefooncellen.
d. Alle putdeksels voor nutsvoorzieningen die aanwezig zijn op het voetpad in de omgeving van 10 m rond het terras.
Minstens drie duidelijke kleurenfoto’s. Ieder van deze foto’s zal de plek van het terras weergeven. De eerste foto wordt getrokken loodrecht op de gevel van de horecazaak, de twee andere geven het voetpad aan: één naar links en één naar rechts.
De vergunningsaanvrager moet in zijn aanvraag duidelijk aangeven of hij of zij kiest voor een zonnetent en/of terrasschermen.
3.2 KENMERKEN VAN DE VERGUNNING
Artikel 7
De terrasvergunning wordt verleend aan de exploitant van een horecazaak en
is strikt persoonlijk en plaatsgebonden. De vergunning is niet overdraagbaar aan derden.
Elke nieuwe exploitant moet bijgevolg een nieuwe aanvraag indienen.

De terrasvergunning vervalt van rechtswege :
bij de heraanleg van een straat of plein, van gevel tot gevel;
na een feitelijke onderbreking van de exploitatie van de horecazaak voor een periode van langer dan zes maanden.
Artikel 8
De vergunning is toepasbaar voor het ganse jaar. De vergunning kan andersluidende voorwaarden en oppervlakten bevatten voor een terras voor de zomerperiode en voor een terras voor de winterperiode.

HOOFDSTUK IV: DE VERGUNNINGSVOORWAARDEN
4.1 PLAATSING EN INRICHTING VAN HET TERRAS
4.1.1 INPLANTING
Artikel 9
In principe worden alleen gevel –of eilandterrassen toegestaan. De combinatie van gevel –en eilandterrassen is bij uitzondering mogelijk.
In principe kunnen alleen terrassen op het voetpad worden toegestaan. In uitzonderlijke gevallen is een terras op de rijweg mogelijk.
De combinatie van een terras op de rijweg en op het voetpad is verboden.
Inplantingsmogelijkheden - terrastypologieën

a Gevelterras
i open terras in een autovrije straat
ii open terras in een niet-autovrije straat
iii open terras met zonnetent
b Eilandterras
i open terras aan de voetpadrand
ii open terras op de rijweg/parkeerplaats
iii open terras op een plein

4.1.2 ADVIEZEN
Artikel 10
Ingevolge het advies van ondermeer politie, brandweer, dienst welstands - en monumentenzorg, onroerend erfgoed, dienst openbaar domein en hogere overheden kunnen in de vergunning voorwaarden en beperkingen worden opgelegd, of zelfs bepaalde vormen van inrichting worden geweigerd.
4.1.3 WEIGERINGEN
Artikel 11
De vergunning kan worden geweigerd om redenen van openbare veiligheid, rust, gezondheid, overlast en om redenen die te maken hebben met de ligging van het terras (CHE-gebied, beschermd stads - en/of dorpsgezicht, op de rijweg,…) en de aard van het pand (monument,…). De reden van weigering wordt steeds gemotiveerd in de beslissing.

Tegen de beslissing kan een beroep tot nietigverklaring worden ingesteld bij de Raad van State, binnen 60 dagen nadat belanghebbende kennis nam van de beslissing. De vormvoorschriften en termijnen worden bepaald door het meermaals gewijzigd besluit van de Regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling Administratie van de Raad van State.
4.1.4 ALGEMENE BEPALINGEN
4.1.4.1 Afmetingen
Artikel 12
De toegelaten afmetingen worden bepaald in functie van de plaatselijke omstandigheden, zoals de openbare veiligheid, het voetgangersverkeer, de mogelijkheid voor stadsdiensten om de straat te reinigen en het straatbeeld.
Artikel 13
Iedere toegang naar woningen en kantoren e.d. die boven de horecazaak gelegen zijn, moet steeds over de volle lengte van deze toegang en over de volle diepte van het gevelterras vrij blijven. Het pand moet te allen tijde ongehinderd betreden kunnen worden.
Artikel 14
De terrasvergunning blijft beperkt tot het gedeelte van de openbare weg dat zich uitstrekt voor de horecazaak.
Artikel 15
Voorzieningen van openbaar nut, zoals hydranten, straatkolken, verlichtingsmasten en toegangen tot openbare nutsvoorzieningen moeten altijd vrij zijn en goed bereikbaar blijven. Met betrekking tot de hydranten moet erop gewezen worden dat brandweerslangen gekoppeld moeten kunnen worden aan de hydrant. Hiervoor moet de noodzakelijke ruimte beschikbaar zijn.
Artikel 16
Ten behoeve van het volume van het (voetgangers) verkeer zal er op het voetpad of op het plein minimum een obstakelvrije doorgang zijn met een breedte en hoogte die in de vergunning wordt vastgelegd in functie van het volume van het verkeer.
Deze obstakelvrije doorgang zal een vloeiende overgang hebben met de aangrenzende voetgangerszone.
Ze zal nooit minder bedragen dan 1m50.

Artikel 17
In het kader van de brandveiligheid dient een vrije zone van 4 m in de breedte en 4 m in de hoogte voorzien. Hierbij dienen op de kruispunten draaicirkels van 11m binnenstraal en 15 m buitenstraal gerespecteerd te worden voor zover fysisch mogelijk. De vrije zone dient gelegen tussen de 4 en 10 m van het gevelvlak. De maximale lengte van een open gevelterras wordt hierdoor herleid tot 10 m.
Op andere uitvalswegen (te bepalen door de brandweer) kan een vermindering van de doorgangsbreedte toegestaan worden onder volgende voorwaarden: bij open terrassen, met enkel losse tafels en stoelen, kan een vrije doorgang van 3 meter gedoogd worden.
Artikel 18
In straten waar geen voetpaden zijn afgebakend wordt de breedte theoretisch vastgelegd. De breedte wordt dan berekend in de veronderstelling dat in het midden van de straat een rijweg van 4 m gelegen is. Het theoretisch voetpad is dan: (straatbreedte – 4 m) / 2.
Artikel 19
De minimumdiepte van een terras is 1m. Een terras is enkel mogelijk indien er een minimum voetpadbreedte is van 2m50.

Artikel 20
Buiten de terraszone mag geen enkel element worden geplaatst of opgesteld.
4.1.4.2 Terrasinrichting

Als inrichting van een terras zijn toegelaten:
Artikel 21
Terrasmeubilair.
§1. Losstaande stoelen en/of tafels van een degelijke kwaliteit die eenvoudig en onmiddellijk wegneembaar en op te bergen zijn.
§2. Reclame op terrasmeubilair is niet toegelaten. Een klein logo van de uitbating is toegelaten, dat maximum 10 cm hoog mag zijn per object.
Artikel 22
Parasols.
§1. Deze mogen niet verankerd worden in de grond.
§2. Ze zullen in open stand nooit verder reiken dan de toegestane terraszone De obstakelvrije hoogte van 2m20 moet steeds gevrijwaard worden.
§3. De constructieve delen van de parasol moeten zich aan de onderzijde van het zeil bevinden.
§4. Het zeil van de parasols moet uitgevoerd worden in een geweven, brandvertragende stof en in één kleur en gelijk van oppervlak.
§5. Parasols zijn steeds reclamevrij. Uitzondering wordt gemaakt voor reclame of een logo op de neerhangende parasolboord die maximum 20 cm hoog mag zijn.
Artikel 23
Terrasschermen.
§1. De hoogte van de terrasschermen wordt beperkt tot maximum 1m60.
§2. De totale dikte tot maximum 8 cm.
§3. De terrasschermen zullen volledig doorzichtig zijn, met uitzondering van het onderste gedeelte van maximum 40 cm hoogte. De terrasschermen worden uitgevoerd in splintervrij glas.
§4. Reclamevoering en naamvoering is enkel toegelaten op de onderste zone van 40 cm.
§5. Tussen 2 aangrenzende terrassen mag maximum 1 terrasscherm of 1 rij terrasschermen worden geplaatst.
§6. De terrasschermen zullen zodanig uitgevoerd worden dat ze volledig stabiel zijn en geen gevaar betekenen voor de andere weggebruikers.
§7. Terrasschermen mogen niet verankerd worden in de grond. Een afwijking door de burgemeester is mogelijk.
Artikel 24
Plantenbakken.
§1. Plantenbakken zijn enkel toegelaten op voorwaarde dat zowel de bakken als de planten volledig gelegen zijn binnen de terraszone.
§2. De uitvoering van de bakken zal sober zijn en worden uitgevoerd in duurzame materialen. De totale hoogte van de bakken met planten moet beperkt blijven tot 1m.
§3. Reclame of een logo op plantenbakken is niet toegelaten.
§4. De voorzijde van de terraszone moet over zijn volledige lengte volledig toegankelijk zijn; aan deze zijde is bijgevolg geen rij plantenbakken toegestaan.
Artikel 25
Andere toelaatbare voorwerpen zijn:
§1. Menuborden en bestek - en bordenkastjes. Deze mogen enkel in combinatie met tafels en stoelen worden geplaatst.
§2. Deze voorzieningen zullen steeds stabiel binnen de toegestane terraszone aangebracht worden en moeten zo geplaatst worden dat de vloeiende doorgang binnen het terras niet gehinderd wordt.
§3. Ze zullen uitgevoerd worden in duurzame en kwaliteitsvolle materialen.
§4. Sandwichborden zijn niet toegelaten. Reclame op de menuborden is niet toegelaten, een klein logo van de uitbating is wel toegelaten.
§5. De hoogte van de menuborden is beperkt tot een hoogte van 1m20 en een breedte van 80 cm.
§6. De menuborden, beperkt tot maximum 2 per terraszone, moeten dezelfde afmetingen en vormgeving hebben binnen één terraszone.
Artikel 26
Verwarmingstoestellen.
§1. Verwarmingstoestellen moeten op een voldoende afstand van brandbare stoffen en materialen opgesteld staan of er zodanig van afgezonderd zijn dat brandgevaar of aanraking voorkomen wordt.
§2. De verwarmingstoestellen moeten stabiel binnen de terraszone opgesteld worden.
§3. Geldige keuringsattesten waaruit blijkt dat de verwarmingstoestellen goedgekeurd zijn door een onafhankelijk keuringsmechanisme moeten ten allen tijde voorgelegd kunnen worden.
§4. Kabels en andere nutsvoorzieningen mogen niet lopen op of over de openbare weg.
Artikel 27
Verlichtingstoestellen.
§1. De reikwijdte van de verlichting zal nooit verder dragen dan het eigen terras.
§2. Alle verlichtingen zullen naar beneden gericht zijn ten einde lichtvervuiling boven de horecazaak te vermijden.
§3. Kabels en andere nutsvoorzieningen mogen niet lopen op of over de openbare weg.

Zijn o.a. niet toegestaan als terrasinrichting:

Artikel 28
Het gebruik van alle vormen van audiotoestellen en visuele toestellen op terrassen.

Artikel 29
Tapinstallaties, braadspitten, barbecuestellen,... kortom alle installaties voor het bereiden van eten of schenken van dranken zijn niet toegelaten.

Artikel 30
Het plaatsen van vloeren is niet toegestaan. De burgemeester kan hiervoor een afwijking toestaan.

Artikel 31
Er mag geen verbinding gemaakt worden tussen het terrasscherm en de zonnetent of de parasol. De open ruimte mag niet worden opgevuld.

Artikel 32
Reclamevoering is enkel toegestaan zoals vermeld in dit reglement.

Bij de inrichting van een terras is het noodzakelijk te streven naar harmonie:

Artikel 33
Voor de leefbaarheid van het openbaar domein en de visuele rust moeten de vormgeving, de gebruikte materialen en de kleuren van de terrasinrichting steeds een eenheid vormen en passen in de omgeving en bij het pand.
4.1.5 BIJZONDERE BEPALINGEN
4.1.5.1 Gevelterras – open terras

Als bijlage 1 en 2 wordt een open gevelterras met haakse terrasschermen en de minimum obstakelvrije doorgang van 1m50 weergegeven.
Artikel 34
Terrasschermen.
§1. Terrasschermen mogen enkel geplaatst worden haaks op de gevel van de horecazaak, aan beide zijden van het terras, en ter afscheiding van de verplichte terrasvrije zone.
§2. De voorzijde van het terras moet over zijn volle lengte volledig toegankelijk zijn; aan deze zijde zijn bijgevolg geen terrasschermen toegelaten.
§3. De maximale diepte van de terrasschermen is beperkt tot 2m50. Een afwijking door de burgemeester is mogelijk.
4.1.5.2 Gevelterras – open terras met zonnetent

Als bijlage 3 wordt een open gevelterras met zonnetent en haakse terrasschermen weergegeven.

Artikel 35
Terrasschermen.
§1. Terrasschermen mogen enkel geplaatst worden haaks op de gevel van de horecazaak, aan beide zijden van het terras, en ter afscheiding van de verplichte terrasvrije zone.
§2. De voorzijde moet over zijn volle lengte volledig toegankelijk zijn; aan deze zijde zijn bijgevolg geen terrasschermen toegelaten.
§3. De maximale diepte van de terrasschermen is beperkt tot 2m50. Een afwijking door de burgemeester is mogelijk.
§4. Er mag geen verbinding gemaakt worden tussen het terrasscherm en de zonnetent. De open ruimte mag niet worden opgevuld.
Artikel 36
Zonnetent.
§1. Alleen een dakbedekking in de vorm van een zonnescherm in doek is toegelaten.
§2. Het laagste punt van de zonnetent bevindt zich op minstens 2m20 boven de begane grond.
§3. De maximale uitval van de zonnetent zal nooit verder reiken dan de toegestane terraszone.
§4. Zonnetenten zijn steeds reclamevrij. Uitzondering wordt gemaakt voor reclame of een logo op de neerhangende boord in doek die maximum 20 cm hoog mag zijn.
§5. De bergingskast van de zonnetent moet steeds een eenheid vormen met de gevel naar vormgeving, materiaal- en kleurgebruik. Hierbij is het niet aangewezen om PVC bergingskasten te plaatsen tegen de gevel.
§6. De maximale uitsprong van de bergingskast is beperkt tot 20 cm.
§7. De bergingskast moet tegen de gevel worden aangebracht. Bij het verwijderen moet de gevel hersteld worden in zijn oorspronkelijke staat.
Artikel 37
De dragende delen van de zonnetent.
§1. De constructieve delen moeten zich aan de onderzijde van het zeil bevinden. Constructies van het ophangtype en staanconstructies zijn bijgevolg niet toegelaten.

4.1.5.3 Eilandterras – open terras aan de voetpadrand

Als bijlage 4 wordt een open eilandterras aan de voetpadrand weergegeven.

Artikel 38
Inplanting.
§1. Tussen de voetpadrand en de terraszone moet er altijd een veiligheidszone van 50cm worden vrijgehouden.
Artikel 39
Terrasschermen.
§1. Er moet een terrasscherm geplaatst worden tussen de voetpadrand en de straatzijde uit veiligheidsoverwegingen. Een afwijking door de burgemeester is mogelijk.
§2. Aan beide zijden van het terras mogen er haaks op de straatzijde terrasschermen worden geplaatst ter afscheiding van de verplichte terrasvrije zone. Een afwijking door de burgemeester is mogelijk.
§3. De zijde langs het voetpad moet over zijn volle lengte volledig toegankelijk zijn; aan deze zijde zijn bijgevolg geen terrasschermen toegelaten.
§4 De diepte van de terrasschermen wordt bepaald in functie van de diepte van de vergunde terraszone.

4.1.5.4 Eilandterras – open terras op de rijweg/parkeerplaats

Als bijlage 5 wordt een open eilandterras op de parkeerstrook weergegeven.

Artikel 40
Inplanting.
§1. Er worden uit het oogpunt van veiligheid extra voorwaarden opgelegd.
§2. De diepte is afhankelijk van de parkeerwijze:
1m80 terrasdiepte (evenwijdig parkeren aan de voetpadrand).
5m terrasdiepte (haaks parkeren op de voetpadrand).
Artikel 41
Terrasschermen.
§1. De zijden op de rijweg/parkeerplaats van de vergunde terraszone moeten afgeboord worden met terrasschermen.
§2. De zijde langs het voetpad moet over zijn volle breedte volledig toegankelijk zijn; aan deze zijde zijn bijgevolg geen terrasschermen toegelaten.
Artikel 42
Houten terrasvloeren.
§1. De verhoogde houten terrasvloer wordt geplaatst op gelijke hoogte met het voetpad zodat er geen niveauverschil is.
§2. De terrasvloer zal nooit de afwatering van het trottoir belemmeren.
§3. Hydranten, straatkolken, verlichtingsmasten, toegangen tot openbare nutsvoorzieningen,… moeten altijd vrij zijn en goed bereikbaar blijven.
§4. Verankering in de grond is niet toegestaan.

4.4.5.5 Eilandterras – open terras op een plein

Artikel 43
Inplanting.
§1. In het verlengde van de gevel van de horecazaak.
§2. De diepte wordt bepaald in functie van de grootte van het plein.
§3. Er kunnen uit oogpunt van veiligheid extra voorwaarden worden opgelegd.
Artikel 44
Terrasschermen.
§1. Terrasschermen zijn niet toegelaten. Een afwijking door de burgemeester is mogelijk.

4.2 REINHEID EN ONDERHOUD VAN EEN TERRAS

Artikel 45
De opstelling van het terras is onderworpen aan volgende regeling:
§1. De exploitant heeft tussen 10 uur en 20 uur de volgende opstellingsopties voor zijn terras:
Bij gebruik van het terras: Openstallen zodat het terras toegankelijk is
Bij niet-gebruik van het terras: Openstallen maar verzekerd met een veiligheidsdraad of kabel zodat het terras niet toegankelijk is
§2. De exploitant heeft tussen 20 uur en 10 uur de volgende opstellingsopties voor zijn terras:
Bij gebruik van het terras: Openstallen zodat het terras toegankelijk is
Bij niet-gebruik van het terras: Openstallen maar verzekerd met een veiligheidsdraad of kabel zodat het terras niet toegankelijk is of opgestapeld binnen de terraszone.
§3. Wanneer een terras gedurende meer dan 5 werkdagen niet gebruikt wordt, dient de exploitant het terras te verwijderen van de openbare weg en het op te bergen op privaat terrein.

Artikel 46
De uitbating van een terras mag de omgeving niet vervuilen. De exploitant is verantwoordelijk voor goed onderhoud van het terras en zijn onmiddellijke omgeving.

Artikel 47
De exploitant is verplicht de onmiddellijke omgeving van zijn terras rein te houden. De afvalstoffen moeten in reglementaire recipiënten bij de bedrijfsafvalinzameling worden aangeboden.

Artikel 48
De exploitant is aansprakelijk voor alle schade die veroorzaakt wordt door het rechtmatig en onrechtmatig gebruik van de vergunning. Hij is onder meer aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door het plaatsen, de aanwezigheid of het wegnemen van het terras en al zijn onderdelen, en voor de vervuiling die de exploitatie van het terras veroorzaakt ter plaatse en in de onmiddellijke omgeving.
HOOFDSTUK V: TOEZICHT EN SANCTIES

Artikel 49
Elke verleende vergunning zal vergezeld zijn van een terraskaart. Deze terraskaart moet permanent op een zichtbare en van op de openbare weg leesbare wijze worden aangebracht.

De door de stad verleende vergunning met inbegrip van het plan moet in de zaak bewaard worden en op elk eerste verzoek van een bevoegde ambtenaar of van de politie voorgelegd kunnen worden.

Artikel 50
Tenzij een wet of een decreet andere strafbepalingen voorziet, wordt elke overtreding van dit politiereglement bestraft hetzij met:

- een administratieve geldboete, met een maximum van 250 euro, of
- met een administratieve schorsing of intrekking van de afgegeven vergunning, of
- met de tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van het terras.

De administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
De schorsing, intrekking of sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 51
De burgemeester kan, telkens wanneer de openbare orde, gezondheid, veiligheid en rust in het gedrang komen, maatregelen bevelen om het gevaar te doen ophouden. De maatregel kan zelfs inhouden dat de vergunning wordt ingetrokken of gewijzigd. Aan dit bevel van de burgemeester moet gevolg worden gegeven binnen de termijn en op de wijze door de burgemeester bepaald, zonder recht op schadevergoeding.
Indien de exploitant het bevel van de burgemeester niet naleeft binnen de gestelde termijn kan de burgemeester van ambtswege op kosten en risico van de exploitant tot uitvoering laten overgaan.
Het niet naleven van het bevel van de burgemeester wordt bovendien bestraft met de in artikel 50 voorziene administratieve sancties.

1 opmerking:

  1. Het Antwerpse stadsbestuur zit volgende week met de horeca van de Grote Markt rond de tafel om de 'terrasproblemen' uit te praten. Middenstandschepen Robert Voorhamme (SP.A) sleutelt trouwens aan een verfijning van het nieuwe terrasreglement, op maat van elke cafébuurt.



    Het nieuwe terrasreglement dat in april van kracht werd, is niet overal in goede aarde gevallen. Vooral op de Grote Markt staat de horeca op zijn achterste poten, omdat de stadsdiensten en politie het reglement nu al strikt toepassen. De kroegbazen eisen een beetje soepelheid en vooral een overgangsperiode tot na deze zomer.

    Er is trouwens ook zo'n overgangsperiode voorzien, waarbij de cafés en restaurants twee jaar tijd krijgen om hun terrassen aan te passen aan de nieuwe normen, bijvoorbeeld op het stuk van discretere reclame. Maar de stad treedt nu al streng op tegen de grootste 'overtredingen' met betrekking tot het nieuwe terrasreglement: het niet respecteren van de vrije doorgang van minstens 1,5meter voor voetgangers. De politie passeerde al langs de cafés om de uitbaters duidelijk te maken dat hun tafels en stoelen nu al achteruit moeten.

    Dat hun terrassen op die manier kleiner worden, zet bij de meeste horecamensen van de Grote Markt kwaad bloed. Maar de stad is niet van plan op dat gebied toe te geven. 'We hebben volgende week een overleg met de horeca om de problemen uit te praten en het terrasreglement te verfijnen. We passen het reglement trouwens aan op maat van elke horecabuurt', zegt middenstandschepen Robert Voorhamme.

    Het Antwerpse stadsbestuur keurt, als alles volgens plan verloopt, volgende week de verfijningen van het terrasreglement voor de eerste elf horecabuurten goed. Die eerste 'aanpassingen' concentreren zich rond het Eilandje, het Schipperskwartier, de studentenbuurt met Ossenmarkt en Stadswaag en het Zuid.

    Na overleg krijgt met de verfijning elke horecabuurt eigenlijk zo'n beetje een eigen terrasreglement. Waarbij de algemene regels soms versoepeld worden, maar soms ook strenger zullen uitvallen. Op het Eilandje bijvoorbeeld, met de brede trottoirs op de kaaien, krijgen de voetgangers meer ruimte dan de 1,5meter uit het algemene terrasreglement. Maar de horeca-uitbaters mogen daar in ruil ook grotere parasols zetten.

    BeantwoordenVerwijderen