woensdag 11 juni 2008

Horecamanager


Het eerste gerommel begon in de kerstperiode van 2007 en van dan af zwelt het gerommel maar aan in de Antwerpse horeca.
Een kerstmarkt en ijspiste die dit jaar waarschijnlijk verhuizen naar het Steenplein, leveranciers die verbaliseerd worden én het nieuwe terrassenreglement.
Dit nieuw "vereenvoudigd" terrassenreglement is enkel toepasbaar op open terrassen kleiner of gelijk aan 100m². Evenemententerrassen, terrassen op privaat domein en terrassen groter dan 100m² vallen niet onder dit reglement. Nieuw is dat terrassen het hele jaar mogelijk worden. De stad zal samen met de uitbaters per gebied de verfijning van het reglement uitwerken.
Het reglement ging in op 1 april 2008 voor nieuwe aanvragen. Omdat de stad rekening houdt met investeringen die in het verleden gedaan zijn, kregen uitbaters die al een vergunning hebben tijd tot 31 december 2010 om zich in regel te stellen met het nieuwe terrassenreglement.
Ondanks dit alles gebeuren er al volop controles en krijgen horeca-uitbaters 14 dagen de tijd om zich in orde te stellen, dit in tegenstelling tot de beloofde overgangsperiode.
Dan maar beroep gedaan op de horecamanager? Een nieuwe in het leven geroepen functionaris (Ann Kermans - zie foto) die verondersteld wordt te bemiddelen tussen de horeca en het schoon verdiep. Er is echter maar één probleem. De meeste horeca-uitbaters kennen haar niet of weten haar niet te bereiken. Alhoewel,... kwatongen beweren dat ze bijna resideert in één bepaalde horecazaak, dus... één cafébaas (bazin) zal haar wel kennen, maar laat die nu net geen last hebben van verbaliseerde leveranciers en terrassencontrole.
Maar... dat zal wel toeval zijn zeker????????

2 opmerkingen:

  1. Zou het nu echt nodig zijn om quasi jaarlijks dat terrassenreglement te veranderen? Wordt er al niet genoeg geld uit de horecazakken geklopt? En wat is de meerwaarde van dit nieuwe reglement, tenzij nog meer geld naar de stadskas? Een hoop vragen stel ik hier al niet meer bij, de antwoorden zouden me doen overgeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het probleem is dat de stad onlangs een nieuw terrassenbeleid heeft voorsteld, waarin 99% van de horeca zich kon vinden, met een overgangsperiode van 2 jaar. Nu echter hanteert men héél andere normen en geld een aanpassingsperiode van 2 weken!

    BeantwoordenVerwijderen