donderdag 30 juli 2009

Zwanenzang voor Opel...


Wie ligt wakker van een sluiting van de Opelfabriek in Antwerpen?

Wat een vraag, Rudy, de mensen die er werken natuurlijk. Ok, jullie hebben een punt. Ik richt mij bij deze tot die categorie mensen, de onfortuinlijken die in de Noorderlaan voor Opel werken. Laat ik woorden van toast, euh...troost typen, een beetje uitleg verschaffen en een bakkie troost schenken. Dingen die de Vlaamse regering zou moeten doen. Maar omdat Kris peeters geen cojones in z'n confectiepantalon heeft bengelen, klaar ik de klus. Graag gedaan, folks.

Beste Opelmedewerkers,

Jullie gaan allemaal jullie jobs verliezen. Daar wind ik geen doekjes om in tegenstelling tot the magnificent Kris. Wie de afgelopen verkiezingen voor die windbuil heeft gestemd moet zich diep schamen. Nooit meer voor de Cee Dee en Vee stemmen, okee? En vooral niet meer op dat kalf.

Hoe komt dat, Rudy, dat we allen werkloos gaan worden?

Wel, er valt niet echt iets of iemand met de vinger te wijzen. Vergeet Duitsland. Ginds sluiten die fabrieken iets later dan hier, maar sluiten zullen ze.
De autoindustrie zit nu éénmaal wereldwijd in een dip. Auto's zijn voorbijgestreefd. Ze vreten energie, staan meer stil dan ooit tevoren in files en zijn erg duur in onderhoud. Fietsen daarentegen zijn hot. Een fiets is ecologisch verantwoord, kost haast niets in vergelijking met een automobiel en je blijft zo gezond als een hoen. Kijk naar Mieke Vogels. Ze is een setter van trends en fietst al twintig jaar van hier naar daar. Ze is slechts zelden ziek en heeft het lijntje van een duizendjarige wintereik.
Ook velen onder jullie fietsen naar het werk. Dat merk ik wanneer ik 's avonds nog eens buiten kom. Kijk, mensen, wie van jullie naar het werk fietst is een beetje dom, vind ik. Mocht mijn baas auto's maken, ik kwam zeker niet met de fiets, maar met de auto naar het werk.
Kom aan, zeg, jullie mogen de moed niet laten zakken! Als puntje bij paaltje komt schrijven jullie je gewoon bij T-Interim of Start People in en jullie kunnen zo als Cultuuradviseur aan de slag bij de nieuwe cultuurminister.

We herinneren ons allemaal wat er in Renault Vilvoorde is gebeurd, niet? De fabriek dicht en on n'en parle plus. Welaan dan. Ik roep jullie op om de schakel geestelijk om te draaien. Opel is niet meer. En de stad wacht. De stad heeft nood aan geschoolde mensen zoals jullie. En jullie zijn bovendien noeste werkers met een levendige vakbondcultuur, wat bovenop het rijkelijk verlof ook nog enkele stakingsdagen oplevert.

Kortom: jullie zullen je extreem goed assimileren in de status van stadsambtenaar. Wees niet bang. Zie de toekomst vol vertrouwen tegemoet.
Eénmaal jullie bij de stad werken verkopen jullie je gammele Opel en schaffen jullie je een stevige fiets aan. Jullie leven zal een nieuwe start nemen. Jullie worden op slag een stuk gezonder. Jullie zullen het milieu een handje helpen. En later zullen jullie trots aan jullie kleinkinderen kunnen vertellen wat jullie gedaan hebben om de planeet te redden.
Ik hoor het jullie al zeggen: "Nee, Opel wilde ons koste wat het kost houden. Maar wij. Wij! Wij zijn opgestapt. Wij hebben gezegd: steek die vervuilende auto's in uw gat. We zijn hier weg. De stad Antwerpen heeft ons nodig. We zijn riebedebie. En zo hebben wij de aarde en haar prachtige ecosysteem voor nog meer vuil behoed."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten