woensdag 15 juli 2009

Munthof, voor of tegen.....

Afgelopen week heb ik in de krant enkele malen artikels gepubliceerd in verband met het burenprotest tegen nieuwbouw op het Munthof. Publicaties zonder meer, enkele ons bezorgd door onze redacteur Nico Volckeryck en één van mezelf ivm de barbeque.
Deze week echter heb ik wat opzoekingswerk gedaan, enkele malen op het Munthof geweest en met wat mensen gepraat, om mij op die manier eens een eigen idee te vormen over het project Munthof.
Laat ons beginnen met wat men nu een "park" noemt. Infeite is het Munthof géén park, het staat op het kadaster geregistreerd als bouwperceel en is niets meer of minder dan een braakliggend stuk grond met enkele banken op. Waar trouwens ineens de naam "Regenboogparkje" van komt, dat mag Joost weten.
Telkenmale ik het Munthof passeerde of het terrein op ging heb ik geen enkele keer ook maar één buurtbewoner op de bank zien zitten. Wat ik wel zie is dat de mensen het Munthof gebruiken als hondenweide en dat de banken voornamelijk gebruikt worden door "hangjongeren", of wat men vroeger als eens langharig werkschuw tuig durfde te noemen. Wat ik verder nog zie zijn tags, grafitytags die bovenop de meer "kunstige" grafity wordt gespoten. Spijtig genoeg vinden we diezelfde tags terug op gevels, rolluiken, handelszaken en kunstwerken in de omgeving. Infeite wordt het Munthof dus misbruikt door vandalen, die daar hun tag of handtekening komen leren spuiten.
En last but not least: Bij valavond wordt het minst verlichte gedeelte van het Munthof gretig gebruikt door de plaatselijke jeugd om een jointje te gaan blowen. En met twintig jaar recherche-ervaring moet je mij echt die geur niet leren kennen. Trouwens, mocht men een test doen op de daar achtergelaten peuken, zou deze zeker positief zijn op hasjish.
Als men dan daarentegen de bouwplannen van de stad bekijkt, waarbij het Munthof inderdaad 50% zou bebouwd worden...
De bebouwing zou achteraan en aan beide flanken aaneengesloten gebeuren, zodat het nu vuile zicht van afbraakwerken en grafity zou verdwijnen. Van de overige 50% zou dan een "echt" aangelegd park gemaakt worden. Dankzij bewoning van die nieuwbouw zou er een betere sociale controle zijn, een betere verlichting (die de huidige bezoekers nu schuwen) en een proper, door de stad onderhouden park, weliswaar kleiner, maar toch nog ruimte biedend aan buurtgerelateerde activiteiten.
Trouwens, voor echt grotere buurtactiviteiten lijkt mij de Sint-Andriesplaats een prachtig alternatief, temeer omdat daar ook het ontmoetingscentrum gelegen is, wat een prachtige vluchtplaats is bij slecht weer.
Maar waarschijnlijk trap ik nu op bepaalde tenen...

1 opmerking:

  1. swakke knuffel zegt
    muntplein groene zone laat me ni lachen een drollenweide vol met spuiten en afval ja dat is het

    BeantwoordenVerwijderen