dinsdag 14 oktober 2008

Duur vlaggen verwijderen...

Zoals jullie wellicht weten ben ik geen echte Sinjoor of Pagadder. Ik ben een ingevoerde Oost-Vlaming, die in Antwerpen de liefde gevonden heeft, en hier best kan aarden, en… misschien op de tijd dat ik hier woon méér Antwerpenaar ben dan de meeste “echte” Antwerpenaars. Ik spreek nog steeds Oost-Vlaams, een moedertaal verleer je immers niet, maar ik durf toch te stellen dat ik intussen ook “plaet Aentwaerps kan klappe”.

Aangezien ik midden in het toeristisch Antwerpen woon, weet ik een klein beetje wat de toeristen hier appreciëren. Eén van die trekpleisters is hier zeker de Grote Markt, met z’n statige stadshuis en de gildenhuizen, waarvan verscheidene horecazaken zijn.
En neen, ik ga het deze keer niet (alweer) hebben over het terrassenbeleid op de Grote Markt, want dat snappen de politici toch niet, maar over het stadhuis zelf.
Gedurende het toeristisch seizoen sieren 92 nationaliteitsvlaggen de voorgevel ervan. Niet lelijk, alhoewel ik een minder aantal middeleeuwse vlaggen mooier vind, maar dat is een kwestie van smaak.

Wat mij wel enorm stoort, want tenslotte betaal ik in Antwerpen 8% gemeentebelastingen, is het feit dat ik jaarlijks, telkens bij het begin van het toeristisch seizoen en op het einde ervan, een hoogtewerker zie om de vlaggen te plaatsen of te verwijderen. Zo is men vandaag begonnen, inderdaad, met de hoogtewerker, om de vlaggen te verwijderen.
Nu moet je weten dat iedere vlag op het stadhuis zonder moeite kan verwijderd worden door een stadsambtenaar die gewoon een venster moet openen en nadien weer moet sluiten. Die ambtenaar moet zich van mij niet doodwerken, hij moet zijn (al dan niet betaalde) lunchpauze niet laten vallen, maar indien de stadssecretaris hem één dag tijd geeft zijn alle vlaggen of geplaatst of verwijderd, zonder hoogtewerker en zonder externe firma.

Stel dat Dexia over kop gaat, dan verliest Antwerpen 0,63% van zijn begroting van 1.350.000.000€. Volgens de “schriftgeleerden op ’t Schoon Verdiep” een peulschil. Dus, het verwijderen van de vlaggen op het stadhuis zal volgens diezelfde schriftgeleerden (of zijn het "geschifte geleerden") ook maar een peulschil kosten, maar… het komt wel uit mijn portemonnee, en dat doet pijn.

Denk nu aub 2 minuten na, beste politici, want ook Uw pree wordt door ons betaald. Smijt dus niet met ONS geld, want de volgende verkiezingen worden er opnieuw “prijzen” uitgedeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten