zondag 8 februari 2009

Referendumgelul...

Hoe langer ik in Antwerpen woon, hoe minder ik van Antwerpen snap, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Neem nu de discussie over het Oosterweelreferendum. Eerst zijn we maanden lang aangeklampt door de "bende van Van Hees" voor ons al dan niet geldige handtekening en nu staat de media bol over de vraagstelling zelf, over de datum van het referendum, over manipulatie van de vragen door Patrick Janssens, enz... .
Wat blijkt nu? Het Antwerpse stadsbestuur heeft nog geen enkele vraag voor een referendum ontvangen én nog geen enkele handtekening gezien. Waarom dan nu al die oeverloze discussies? Zou men niet beter eerst een referendum vragen en dan de discussie verder zetten? Of zie ik het hier verkeerd?

3 opmerkingen:

  1. Het gaat nog een eind verder, beste Rudy. De petities bestaan, iedereen die een beetje neus buiten de deur stak in Antwerpen werd er de afgelopen maanden meermaals mee om de oren geslagen. Op Cultuurmarkten, Circa 2008-happenings, Zuiderzinfestivallen en noem maar op, altijd waren de mensen van vzw Ademloos (waar ze de adem bleven halen, wie weet dat) of van StRaten Generaal of van nog een andere groepering er om je - bijna op straffe van een Antwerpse ban - quasi te verplichten je naam en krabbel achter te laten.

    Ook de pers bleef niet gevrijwaard. Met bijzondere emotionele argumenten werd de onwetende Antwerpenaar om de oren geslagen met het feit dat zo een bruggeske toch niet kan en patati en patata.

    Vlinderman heeft uiteindelijk die petitie dan toch maar ook getekend. Niets mis met een volksraadpleging, dacht ik zo, naieve amateurdichter en fulltime stadsbewoner. Geloof me als ik dan groen uitsla van de recuperatie die van onder andere mijn handtekening voor een volksraadpleging wordt gemaakt:

    Her en der lees ik dat er, ik rond maar even af, 46000 stemmen zijn tegen de Oosterweelverbinding. Dat zijn al die ondertekenaars van de petitie.

    Voor alle duidelijkheid: neen, ik ben niet tegen en JA, ik ben VOOR de LANGE WAPPERBRUG zoals ie nu voorligt. Een volksraadpleging zou mij enkel maar helpen om dat ook duidelijk te maken! Dus, Ademlosers en aanverwanten, gelieve voortaan mijn stem niet te misbruiken, want je maakt het jezelf ziek in hetzelfde bedje als je aanklaagt. En dat is ronduit zielig!

    Ugh!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rudy, het college zendt op dit moment iedere week andere signalen uit.
    Eerst wil men alleen en onmiddellijk 48,000 correcte handtekeningen en niet met ons praten.
    Dan wil men wel praten en gaat men onze handtekeningen niet controleren maar wel het hele referendum veranderen.
    Dan gaat men absoluut niet ernstig controleren en waar blijven we, maar er hoeft eigenlijk niet beslist te worden voor de ARUP studie er is.
    Nu gaat men ze weer allemaal wel controleren en het College heeft de vragen alweer geformuleerd en begrijpt zogenaamd niet waarom we onze handtekeningen niet afleveren.

    Wij wel:
    l) dat kun je maar een keer doen, die worden gecontroleerd en één goeie te weinig en je hebt als verzamelende organisatie niks meer te zeggen, het feest is over! Definitief.
    2) Het College is inderdaad betrokken bij de vraagstelling, maar mag de aard van het referendum niet zomaar eventjes 180 % veranderen. Dan moeten ze zelf maar een referendum organiseren. Maar in tegenstelling tot wat het College stelde op ATV kan men niet iedere 6 maanden een nieuwe volksraadpleging organiseren, over hetzelfde onderwerp kan in één legislatuur maar één keer een volksraadpleging georganiseerd worden.
    De toestand is dus behoorlijk tricky, vraagt veel en rustig overleg, wat men niet mediatiek kan oplossen. Althans dat is moeilijk ernstig te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Wim van Hees:
    Beste,
    Wat Uw punt 2) betreft: Dit is pure desinformatie. Het zijn niet U of Uw vereniging de een referendum organiseren, maar wel degelijk het stadsbestuur. Zij (wij dus) draaien bovendien op voor de kosten.
    En, zoals Vlinderman verwoordde: De ingezamelde handtekeningen zijn NIET tegen de Oosterweelverbinding, maar WEL voor een door de stad te organiseren referendum. Bovendien is de uitslag van dat referendum niet bindend.
    Het is trouwens niet de eerste keer dat U de waarheid naar Uw hand zet.

    BeantwoordenVerwijderen