maandag 9 februari 2009

De inburgeringscursus volgens "groen Mieke"...

Wanneer men op zondagmorgen op zoek is naar duiding heeft men gelukkig twee keuzes. We hebben Eén en ATV. En geef nu toe, buiten de (meestal) slechte muziekkeuze hebben die duidingsprogramma's op beide zenders wel iets. Dus, iedere zondagmorgen kijk ik eerst rechtstreeks op Eén naar de Zeverende dag en daarna op ATV naar Kwakkels op zondag. En... gelukkig maar, zo blijft een mens op de hoogte.
Ik heb het vorige week in een column al gehad over het boos zijn en dan weer niet boos zijn, dan wel, dan weer niet, enz... van de Joodse gemeenschap, én over het feit dat een klein gedeelte van de Antwerpse Joodse gemeenschap weigert om de verplichte inburgeringscursus te volgen. Enfin, in Kwakkels op zondag eerst wat over en weer geouwehoer over het feit of de Joden nu wel of niet boos zijn en dan, .... in premiere, nog nooit vertoond in omroepland, tot spijt van wie 't benijd: Mieke Vogels, voor de vrienden "groen Mieken". De premiere van de grootste uitvinding na de uitvinding van het warm water, toen Adam voor de eerste keer op z'n handen piste, enkele miljoenen jaren geleden: Een aangepaste inburgeringscursus!!!!
Wat een politiek talent heeft dat wijf toch. Onvoorspelbaar. Pas in Antwerpen de inburgeringscursus aan aan het geloof, de afkomst en/of de kleur van degenen die hem moeten volgen. Zo'n simpele oplossing, en buiten groen Mieken heeft niemand daar aan gedacht!
Schrijf voor de Joden de cursus op een soort namaakthorarol, laat de Islamitische deelnemers blootvoets op een matje zitten, met het gezicht naar Mekka en onderwijs de Oostblokkers met een kalasnikov in de hand.
En ik, domme, ongetalenteerde journalist dacht dat de inburgeringscursus diende om de nieuwe bewoners kennis te laten maken met onze cultuur, gewoonten en zeden, ik had het compleet bij het verkeerde eind.
Groen Mieke wil gewoon een anti-heimweecursus, waarbij wij kennis moeten maken met de zeden en gewoonten van onze gasten, vijfenzeventig talen moeten leren, het vrijdaggebed volgen in de Moskee, sabbad vieren, schietoefeningen volgen, nacht- en telefoonwinkels openen en de markt overspoelen met valse merken.
Echt, als groen Mieke, met zulke uitspraken, de kiesdrempel haalt binnen enkele maanden, dan vreet ik eigenhandig m'n laptop op, begin ik een VZW om thee te schenken, ga ik elke vrijdag naar de Moskee en laat ik mij pijpenkrullen groeien.

1 opmerking:

  1. Pijpekrullen laten groeien ?? Met dat beetje haar :-), maar voor de rest, wat de cursus en "groen Mieke" betreft heb je groot gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen