zondag 1 februari 2009

Opgelicht worden waar je bij staat...


Vaste lezers van onze webkrant zullen allicht gemerkt hebben dat bij de "Hoofdpunten" een banner stond die verwees naar een "Uurrecordpoging tafelvoetbal" in café Den Bengel op de Grote Markt te Antwerpen. Lezers die vandaag kijken zullen allicht merken dat die banner weg is, samen met de website naar waar die banner verwees.
Wat is er gebeurd? Enkele weken geleden zag ik in café Den Bengel een affiche die verwees naar een bovenstaande recordpoging. Ik zag daar nieuws in, maar vond de inhoud van de affiche nogal vaag en onduidelijk. De journalist in mij kwam boven en ik vroeg de waard om meer uitleg. Bleek dus dat Den Bengel aangesproken was door W.K. met de vraag of hij daar, voor het Guinness Book of Records, een uurrecordpoging mocht organiseren. Terzelfdertijd vroeg hij of Den Bengel hoofdsponsor van het evenement wilde worden. En alzo geschiedde. Ook enkele andere gerenomeerde horecazaken in Antwerpen sponsorden het gebeuren en zagen er commercieel wel "iets" in. Ik eigenlijk ook wel en ik zocht contact met de initiatiefnemer.
Enkele dagen later zagen we elkaar in cafe Den Bengel en onthulde W.K. z'n plannen. Een uurrecordpoging tafelvoetbal voor het "Guinness Book". Ik stelde hem voor dat ik het gegeven wilde publiceren in de pers en, bij wijze van sponsoring, een website online wilde plaatsen om het geheel bekend te maken en te promoten. Onmiddellijk toonde W.K. mij een lijst met reeds 10 sponsors en beweerde nieuwe affiches te zullen laten drukken met vermelding van alle sponsors, T-shirts met de vermelding van de sponsors te laten maken, een deurwaarder te contacteren, enz..., enz... Enfin, alles leek, op een paar details na, in orde.
Eens de website online nam ik terug contact met W.K. om verdere details af te spreken, maar... geen enkele afspraak werd nagekomen. W.K. stuurde telkens zijn kat. Intussen hoorde ik dat W.K., met mijn groeten, sponsoring gaan vragen was bij nog andere horeca-uitbaters, terwijl wij daar totaal geen afspraak over hadden gemaakt.
Toen ik hem vorige week zag gaf hij mij andermaal een te publiceren lijst met nog eens tien sponsors. Terzelfdertijd maakte hij een afspraak met mij voor 's anderendaags. Hij zou mij "wat geld toestoppen" voor het "werk" dat ik al voor hem gedaan had. Zeer raar, want normaal is de sponsor de melkkoe en niet omgekeerd.
Enfin, mijn onrust was gewekt en ik begon wat onderzoek te doen. Wat blijkt nu? W.K. is niet geregistreerd als kandidaat-recordbreker bij het Guinness book of records, betrokkene heeft nooit een officiële aanvraag gedaan, hij heeft geen draaiboek aangevraagd, enz..., enz..., kortom bij "Guinness" kennen ze W.K. gewoon niet!!!
En ik, domme kloot, ben er met mijn beide ogen dicht in gelopen, samen met nog minstens 20 andere sponsors...

1 opmerking:

  1. ik ben er inderdaad ook ingetrapt . Kunnen we deze oplichterij niet aangeven ?

    BeantwoordenVerwijderen