woensdag 5 mei 2010

Ga zeker stemmen...


De laatste dagen lees je in media interviews met mensen die zeggen dat ze, omdat ze het politieke gepalaver, niet gaan stemmen in juni. Zij denken dat ze door niet te gaan stemmen een signaal geven aan de politiek.

Welnu, ik denk dat ze het fout hebben. Ik begrijp dat ze gedougteerd zijn van de politiek. Wat wil je ook met een stelletje klungelaars, die meer grote woorden hebben dan goede daden.

Maar ze vergeten wel één ding: niet gaan stemmen verlaagt het totaal aantal uitgebrachte stemmen en verhoogt het het percentage dat je politieke tegenstanders met hun aantal stemmen halen. De zetels worden volgens dit percentage verdeeld.

Een signaal? Gaan de grote politieke partijen zich dat aantrekken? Neen, het aantal behaalde zetels is het enige wat ze zich aantrekken! Of er nu vijf of tien miljoen gaan stemmen, als ze maar hun zetels behalen.

Moest men nu echt rekening houden met het aantal kiezers en de zetels die niet gehaald zijn leeglaten, pas dan zou je een signaal kunnen geven. Maar zelfs dan, want op tv zie je meestal een lege boel lege zetels in het parlement. Misschien moet men deze zetels rood kleuren of er poppen in zetten.

Je kan dus nog beter gaan stemmen en je stem aan een protestpartij of een kleinere partij geven. Dan pak je pas stemmen af van de grote partijen. Ik ga dus zeker naar het stemhokje. Maar vraag me nu nog niet op wie ik ga stemmen. Desnoods op de Piratenpartij, als die zou opkomen.

Ik hoorde Stijn Meuris net zeggen dat hij niet gaat stemmen omdat hij vindt dat de politici meer met hun eigen belang bezig zijn dan met het algemeen belang en daardoor de inhoud niet meer van belang is. Ook vindt hij dat de politici dit land in de steek aan het laten zijn en het misschien nu de tijd is aangebroken dat het volk ook eens de politiek in de steek laten.

Mooi gezegd mijnheer Meuris, moest ik niet beter weten zou ik denken dat het hier om een politieke speech ging van een anti-politieke partij. Ik geef je zelfs voor een groot deel gelijk.

Maar ik blijf erbij dat er andere, meer democratische, manieren zijn om een signaal aan de politiek te geven. Geef uw stem aan een kleinere partij waarvan je weet dat ze waarschijnlijk toch niet in het parlement komen en pak zo echt stemmen af van de grote partijen of stem desnoods blanco. Want integenstelling tot wat velen denken, gaan die stemmen niet naar de grote partijen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten