vrijdag 7 november 2008

Pro's en contra's Lange Wapper...

Debatten lossen zelden iets op, en dat geldt ook voor de eerste grote discussie over de Oosterweelverbinding, die maandagavond plaatsvond in de Bourla op initiatief van AKO (Antwerps Kunsten Overleg). De standpunten zaten muurvast. En als het publiek representatief was voor de stem van de stad, dan wil Antwerpen de Lange Wapper niet.

De twee BAM-woordvoerders gaven een keurige presentatie, maar het lukte hen niet om hun argumenten genoeg kracht bij te zetten om de zaal te overtuigen. Ze gebruikten ook te vaak dezelfde stoplappen. “Uit alle studies is gebleken dat onze oplossing de beste is voor Antwerpen.” En ook: “Laten we wachten op de resultaten van het nieuwe onderzoek.” Zo win je geen debat. Wat het publiek niet wist, is dat de BAM-mensen vaak op de rem moesten trappen, omdat ze geen politieke uitspraken mogen doen. Ze mogen van de politiek alleen in de vuurlijn gaan staan.
Van remmingen had Ademloos-voorzitter Wim van Hees geen last, om een understatement te gebruiken. Van Hees maakte er een ware personalityshow van. Hij ging vooraan op het podium staan en hield een bevlogen toespraak naar analogie van de beroemde I have a dream-rede van Martin Luther King. Van Hees deed het geweldig en oogstte veel succes, waardoor hij mooi wegkwam met het feit dat hij niet beschikt over een realistisch alternatief. De sluiting van de Grote Ring, de aansluiting van de A12 met de Nederlandse A4, een treintje voor containers onder de Schelde: tja... En uiteraard de verbinding van de E17 met de Liefkenshoektunnel, maar daarover zijn we het allemaal eens dat die er moet komen. Alleen is dat niet voldoende om de Antwerpse verkeersknoop van oost naar west te ontwarren.
Cardioloog Marc Goethals (“Ik ben géén lid van Ademloos”, zei hij twee keer) maakte indruk met zijn verhaal over de gevaren van fijnstof. Volgens hem mag er in Vlaanderen geen nieuwe bovengrondse verkeersinfrastructuur meer bijkomen. Dat lijkt ons een foute conclusie. Zijn waarschuwing is veeleer een sterk argument voor strenge Europese normen over milieuvriendelijke motoren en brandstoffen. De bewonersgroep stRaten-generaal presenteerde rustig zijn tunneltracé, en het lukte de BAM-woordvoerders niet in om die variant met overtuigende argumenten te ontmaskeren. In het laatste deel van het debat kregen ze het zelf steeds moeilijker, ook omdat het duidelijk was dat ze niet konden rekenen op veel steun uit de zaal.
En zo begint stilaan een doemscenario gestalte te krijgen. Het ziet ernaar uit dat Wim van Hees erin zal slagen om genoeg handtekeningen te verzamelen om een volksraadpleging te organiseren. In februari zou het nieuwe onderzoek naar de verschillende tracés afgerond moeten zijn. Maar welke Vlaamse minister zal dan nog zijn/haar handen willen verbranden aan zo’n omstreden dossier, in de wetenschap dat er vier maanden later verkiezingen plaatsvinden? De politieke geschiedenis leert dat zo’n dossier dan ’over de verkiezingen heen wordt getild’ en als heet hangijzer op de vergadertafel van de volgende regering belandt. Onlangs sprak ik over het Antwerpse Masterplan met een prominent Vlaams politicus van een partij die het kan weten. Hij zei: “Het zou me verbazen als de tweede fase van de heraanleg van de Leien start voor 2012.” Straks liggen alle projecten stil en staan we met z’n allen de hele dag in de file. En dat is nu net het ultieme rampscenario waarvoor wij altijd hebben gevreesd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten