donderdag 13 november 2008

Antwerpen wil ook budgetvriendelijke bestemming zijn...

Er heerst een financiële crisis. Dat blijkt ook in Antwerpen, waar volgende week de plannen voor de bouw van een prestigieus vijfsterrenhotel in de Handelsbeurs zouden worden gepresenteerd. Zoúden, want de voorstelling van de plannen is tot nader order uitgesteld. De reden is dat de internationale groep die het luxehotel wil uitbaten en dus ook financiert, op dit moment niet de nodige kredieten kan krijgen. De banken kijken liever even de kat uit de boom. Het levert wellicht een vertraging van enkele maanden op, maar ook niet meer dan dat. Althans, dat hopen we toch.
Voor het toerisme in Antwerpen zou de crisis ook wel eens een flinke domper kunnen zijn. Mensen houden hun centen op dit moment liever op zak. De eerste sector waarin dat te zien is, is traditioneel de auto-industrie. Als er opvallend minder auto’s worden verkocht, is dat meestal een veeg teken. Ook andere uitgaven zoals etentjes, kleding en korte of lange vakanties worden op de lange baan geschoven. Het is een wetmatigheid, ook al voelen nog maar weinig mensen op dit moment de gevolgen van de financiële crisis in hun portemonnee. Toerisme is belangrijk voor Antwerpen en is in enkele jaren uitgegroeid tot een van de grootste economische sectoren in de stad met een omzet die in de tientallen miljoenen euro loopt. Een terugval in het Antwerpse toerisme zou niet alleen een spijtige zaak zijn voor het positieve imago dat Antwerpen de jongste jaren heeft opgebouwd. Het kost ook een boel mensen een hoop geld en misschien wel hun baan. De Antwerpse schepen van Toerisme Philip Heylen (CD&V) ziet de bui al hangen, maar is niet van plan zich bij de feiten neer te leggen. Volgens hem beschikt Antwerpen over genoeg troeven om ook in tijden van crisis toeristen naar de boorden van de Schelde te lokken. En misschien heeft hij wel gelijk. Over de troeven van Antwerpen is al veel gezegd en geschreven. De stad slaagt erin het cultuurhistorische erfgoed te combineren met het hippe van mode en architectuur. En dat er toevallig ook nog goed kan gegeten en gedronken worden, is natuurlijk mooi meegenomen. Het is en blijft een verkoopargument om u tegen te zeggen. Maar dat Antwerpen ook een stuk betaalbaarder is als citytrip dan steden als Londen, Parijs en Berlijn, is minstens een even grote troef in een tijd waarin financiële onzekerheid het leven van veel mensen beheerst. Philip Heylen neemt aan dat mensen uiteindelijk toch beslissen om een reisje te maken en dan is een budgetvriendelijke bestemming een extra argument. De Antwerpse schepen heeft alvast met Toerisme Vlaanderen afgesproken dat de marketing en de promotie voor Antwerpen niet worden teruggeschroefd, maar eerder nog worden opgevoerd. Want als de vraag kleiner wordt, kun je maar beter opvallen, is zijn motto. En ook daarin heeft Heylen wellicht gelijk. Dat Antwerpen het de volgende maanden vooral van de citytrips en dagjestoeristen zal moeten hebben, is duidelijk. Ter illustratie: de grote internationale rederijen spreken nu al van een terugval van 17 procent als het gaat om cruises. Dat Antwerpen, dat het toch al moeilijk heeft om zich als cruisehaven te manifesteren, buiten schot blijft, is hoogst onwaarschijnlijk. Inzetten op Antwerpen als korte reisbestemming dus. De stad heeft het vertrouwen van de toeristen, de reissector en de reismagazines al een tijdje geleden gewonnen. Dat voordeel mag niet onbenut blijven. Crisis of geen crisis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten