vrijdag 18 september 2009

Het is in Antwerpen zo slecht nog nie...

Al drie en een half jaar probeer ik hier dagelijks een collum te schrijven die deel uitmaakt van "De Antwerpse Koerier". In dat collum durf ik al eens Antwerpse (mis)toestanden dik in de verf te zetten, met de bedoeling ze onder de aandacht van het Antwerpse publiek én van de Antwerpse politici te brengen.
Net omdat ik die toestanden dik in de verf zet wek ik misschien de indruk dat er in Antwerpen niets deugd. Niets is echter minder waar. En dat heb ik ondervonden...
De Antwerpse Koerier is 18 dagen niet verschenen omdat we op verlof waren in Spanje, meer bepaald in Malgrat. Wat een beloning moest worden voor een jaar hard werken, is echter uitgedraaid op een regelrechte ramp.
Het begon al op de heenreis. Net voor ik ter bestemming aankwam was ik al bestolen van m'n handtas, portefeuille met inhoud (identiteitspapieren, rijbewijs, perskaarten, bankkaart, enz...) en een gedeelte van het vakantiebudget, m'n GSM en digitaal fototoestel. Aangifte doen had weinig zin, aangezien ik de spaanse taal niet machtig genoeg ben en de dienders van de plaatselijke politie in een toeristenstad blijkbaar ééntalig spaans zijn, dus... geen frans, geen engels, enz.
Dan het hotel. Dagelijks ontbijt met minstens drie dagen oude broodjes, iets dat leek op kaas en een soort geperst vlees, waarvan ik de inhoud niet eens wil weten. Middag- en avondmaal zonder variatie, vettig en gegarandeerd koud. Beddelakens die op veertien dagen éénmaal ververst werden en bedden die op zondag niet werden opgemaakt bij gebrek aan personeel. Een bed met een breedte van 70 centimeter en een lengte van 1.65 meter.
Kortom, gewoon schandalig. Maar, één ding heb ik geleerd. Toen ik daar een Belgische krant kocht en las over de heibel in Antwerpen ivm het verbod op het dragen van religieuze symbolen in het gemeenschapsonderwijs, wist ik het zeker: Het is in Antwerpen nog lang zo slecht niet... alhoewel we vanaf vandaag terug de luis in de pels van de Antwerpse politici zullen zijn.

1 opmerking: