zondag 27 september 2009

125 jaar gratis door de tunnel...

Ik heb nooit weggestoken dat ik een voorstander ben van de Lange Wapperbrug, die infeite geen brug is maar een viaduct. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat het "fijn stof", het wapen van de "Bende van Van Hees" in de meeste mate geproduceerd wordt bij stilstaand en stapvoets verkeer. De enige goede oplossing is dus de ring van Antwerpen sluiten, zodat het doorgaand verkeer kan circuleren, maar...die ring is verdomme al jaren gesloten!!


Reeds meer dan vijfentwintig jaren teisteren ernstige structurele files het verkeer op de ringlanen van Antwerpen. Na lang dralen en wikken en wegen kwam einde jaren tachtig een alternatief tot stand dat tot doel had het doorlopende vrachtwagenverkeer om te leiden … maar deze Liefkenshoektunnel werd een tolweg … en dus wordt dit bestaande alternatief gebruikt door … zo weinig mogelijk bestuurders! Er rijden minder dan 10 miljoen voertuigen per jaar door deze tunnel.


De structurele files blijven dus verder uitgroeien. Na lang dralen en wikken en wegen denken sommige van onze beleidsmakers dat het tijd is voor een bijkomend alternatief: de Oosterweelverbinding. De bedoeling is feitelijk dezelfde als bij de Liefkenshoektunnel en steunend op de slechte ervaring aldaar … zal men dus weer een tolweg maken!!! Het project omvat in alle geval 1 tunnel + hetzij een brug, hetzij nog een tunnel.


Erg vooruitziend werd de projectbrug Lange Wapper genaamd, naar een historische figuur uit het Middeleeuwse Antwerpen … die de straten van Antwerpen onveilig maakte.
Het project wordt intussen geraamd op meer dan 2 miljard euro.
Meer dan 2 miljard … met andere woorden voldoende geld om gedurende 125 jaren de huidige gebruikers van de bestaande Liefkenshoektunnel gratis te laten doorrijden …


Waarom wordt het gebruik van de Liefkenshoektunnel dan niet gewoon gratis gemaakt? Deze tunnel is trouwens niet langer in privé handen maar is eigendom van Vlaanderen.


De bestaande budgetten kunnen dan weer aangewend worden om bijvoorbeeld de expressweg naar Brugge en Knokke af te werken als autostrade, zodat het vrachtverkeer voor Zeebrugge toch al langs daar weg kan en dat de Snelweg richting Gent ook wat tot rust komt.
Begrijpe wie het begrijpen kan. Ik sta open voor uitleg...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten