dinsdag 23 juni 2009

Ligt Absurdistan hier?...

Met stijgende verwondering stellen we de hele heksenjacht rond het quadgebeuren vast. Slechts vorige week nog mochten we een vastberaden burgemeester Patrick Janssens aanhoren die de quads uit zijn Antwerpen wil bannen en liefst nog voor de zomer. Daarbij stelde hij duidelijk dat deze voertuigen niet in de stad thuis horen maar op het platteland of op motorcrossterreinen. Heel mooi van hem, maar laten we dan even naar het platteland trekken en ons herinneren wat burgemeester Herman Decroo uit Brakel daar over te zeggen had. Ongetwijfeld herinnert iedereen zich de mooie dramaopvoering van deze burgemeester waarbij hij stelde dat quads verantwoordelijk waren voor het beschadigen van zijn landwegen en duidelijk niet thuis hoorden in het platteland. Hij zag quads zelfs sporen van een meter diepte trekken. Gevolg: alle gemotoriseerd gebruik van de landwegen werd verboden. En burgemeester Decroo is daarin geen alleenstaand geval.

Kijken we maar naar de gemeente Asse en de rest van Vlaams-Brabant, waar zelfs een provinciale omzendbrief rondgaat om via de GAS-reglementering (gemeentelijke administratieve sanctie) alle gemotoriseerd gebruik van de landwegen te bannen. Dus enerzijds hebben we een Antwerpse burgemeester die de quads uit de stad wil bannen en anderzijds hebben we verschillende landelijke burgemeesters die de quads, enduromotoren en terreinwagens wil bannen van hun landwegen. Allen verwijzen zij naar de permanente terreinen als je van een quad of ander recreatief motorvoertuig wil genieten.

Mooie voorbeelden van terreinen zijn het Rooiveld in Westerlo en Kraaienhorst in Brecht. In navolging van de opdracht van het kabinet van toenmalig Vlaams minister Bert Anciaux trachtten de gemeenten en de provincie Antwerpen daar permanente terreinen in te richten. Hoewel deze beide gelegen zijn in een zone met minimale bewoning en dan nog op een plaats waar al tientallen jaren een al dan niet vergund terrein lag, botsen beide op verzet van enkele kleine actiegroepen. Nota bene burgemeester Jan Peeters van Herentals, van dezelfde politieke strekking (SPA) als burgemeester Janssens uit Antwerpen, is één van de grootste tegenstanders van beide terreinen.
Concreet wil dit dus zeggen dat één burgemeester de quads uit de stad wil bannen, een andere burgemeester tegen de permanente terreinen ten strijde trekt en nog een groter aantal alle gemotoriseerde gebruikers wil bannen van het platteland. Kan een inboorling van Absurdistan dan even uitleggen waar deze gebruikers wel mogen rijden? Autostrades lijken me toch al te gek? Of is het de bedoeling om tot een compleet verkoopsverbod van quads te komen?

Codegroen stelt zich in principe op als een overlegorgaan voor alle gebruikers van de onverharde weg ongeacht of dit de gemotoriseerde gebruiker enerzijds is of de stille gebruiker anderzijds. Onze doelstelling is om alle gebruikers samen de onverharde wegen en dus het platteland te laten gebruiken in harmonie met elkaar en de natuur.

Dit kan enkel door van iedereen een wederzijds respect te verlangen en desnoods af te dwingen. Vandaar dat wij onze tien geboden steeds naar voren schuiven als leidraad. In iedere groep gebruikers vind je daarom goede, respectvolle gebruikers en jammer genoeg gebruikers die denken het alleenrecht te hebben en dit vanuit hun standpunt te mogen afdwingen.

Een beperkt deel van de probleemgebruikers bij de gemotoriseerde beoefenaars horen inderdaad niet thuis op landwegen maar net wel op de permanente terreinen waar zij naar believen de uitdagingen van snelheid, modderputten en winchtrophy’s kunnen opzoeken. Omdat Vlaanderen kampt met een groot gebrek aan zulke terreinen zoeken ook de harde kern gemotoriseerde gebruikers andere plaatsen op om hun hobby te beoefenen. Door een goed doordacht beleid en strikte regels kunnen deze terreinen uitgebaat worden met een minimum aan overlast.

In plaats van de gemakkelijke weg te kiezen en gebruikers te pas en te onpas op verharde of onverharde wegen te verbieden, zouden de verschillende overheden beter de middelen tot hun beschikking terdege gebruiken. Beste voorbeeld hierbij is net Antwerpen. De burgemeester stelt dat het klachten regent over de lawaaihinder en snelheid van quads. Ware het dan niet beter om de agenten uit te rusten met decibelmeters waarmee ze dan ook direct de rijdende discotheken kunnen aanpakken? De politiediensten zijn voldoende uitgerust met snelheidsmeters om de rotte appels er uit te plukken en te verbaliseren. Op dit moment lijkt de trend gezet om als overheid haar verantwoordelijkheid te ontlopen en i.p.v. te controleren en verbaliseren, gemakkelijkheidhalve dan maar een hele groep gebruikers te verbieden.
In korte lijnen stelt ik het volgende voor:
- Stel duidelijke regels op betreffende het decibelniveau zowel in de stad als op het platteland. Verbaliseer overtreders strenger en laat hun voertuig technisch aanpassen indien nodig.

- Er is al een technische keuring waaraan voertuigen moeten voldoen en dit het ganse jaar, niet enkel op die ene dag op de keuring. Laat de ordediensten bij twijfel de in de wet voorziene controles uitvoeren en dwing af het voertuig technisch in orde te stellen zoals voorzien in de wetgeving.

- Er zijn snelheidslimieten voorzien, dwing ze af of verbaliseer.

- Ontloop als overheid uw verantwoordelijkheid niet door als politieker electoraal voordeel te willen halen door een minderheid aan te pakken en zo goede sier te willen maken bij het grote publiek. Dit neigt naar een nieuwe vorm van racisme. Pak de probleemgebruikers aan zodat correcte gebruikers hun hobby kunnen beoefenen. Dit is de basis van een democratie. Klakkeloos verbod lijkt sterk op dictatuur.

- Voorzie in permanente terreinen op doordachte locaties met strikte regels. En liever twee dan één zodat alle gebruik niet geconcentreerd wordt op één plaats. Verspreid deze locaties geografisch zodat er een gespreid gebruik is.- Laat makkelijker tijdelijke locaties toe met een beperkt gebruik in tijd. Dit laat verenigingen toe om voor hun leden een jaarlijks of halfjaarlijks evenement in te richten zodat de wegen ontlast worden en locaties nog meer gespreid worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten